Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 1 kwietnia 2019 r., sygn. II SA/Wr 109/19
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Anna Siedlecka Sędziowie: Sędzia WSA Olga Białek Asesor WSA Wojciech Śnieżyński (spr.) po rozpoznaniu w Wydziale II w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 1 kwietnia 2019 r. sprawy ze skargi T. J. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] grudnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o zgodności zamierzonej zmiany sposobu użytkowania budynku o funkcji usługowej (byłej przychodni zdrowia) na budynek usługowy (prywatną szkołę) oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Pismem z [...].10.2018 r. T. J. złożyła wniosek o wydanie zaświadczenia dotyczącego zgodności zamierzonej zmiany sposobu użytkowania budynku o funkcji usługowej (byłej przychodni zdrowia) na budynek usługowy - prywatną szkołę, zlokalizowaną na działce nr [...] przy ul. [...][...] w [...], z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta [...] - terenu [...] i terenów sąsiednich - zatwierdzonego uchwałą Nr [...] Rady Miejskiej [...] z [...].10.2007 r. (Dz. Urz. Woj. [...]. nr [...], poz. [...]).
Postanowieniem z [...].10.2018 r. Prezydent Miasta [...] (dalej zwany organem I instancji), powołując art. 219 k.p.a. odmówił wydania zaświadczenia o żądanej treści. W uzasadnieniu tego postanowienia organ I instancji stwierdził, że działka nr [...], na której znajduje się budynek byłej przychodni zdrowia, został zlokalizowany w jednostce urbanistycznej oznaczonej w planie miejscowym symbolem 13MW/U, dla której ustala się podstawową funkcję terenu - zabudowa mieszkalna wielorodzinna z dopuszczeniem usług (§ 29 ust. 1 uchwały). Zgodnie natomiast z § 11 ust. 1 tejże uchwały - w zakresie ustaleń ogólnych dotyczących wymagań wynikających z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznej - za przestrzeń publiczną rozumie się wyznaczone w planie tereny dróg publicznych w liniach rozgraniczających, ogólnodostępne place przedwejściowe budynków administracji publicznej a także tereny usług i tereny zieleni określone w tekście planu jako publiczne. Natomiast na rysunku planu (w legendzie) określono szczegółowe przeznaczenie terenów. Zgodnie z tą legendą usługi zostały podzielone na trzy kategorie: UP - usługi publiczne, US - usługi sportu, U - usługi komercyjne. Stwierdzając, że w planie miejscowym nie określono pojęć poszczególnych usług, organ I instancji przyjął, że definicje te należy przyjmować zgodnie z językiem potocznym. Potoczne znaczenie usług publicznych oznacza zwykle działalność służącą zaspokajaniu potrzeb ludzkich, dotyczących ogółu ludzi, służących ogółowi, dostępnych dla wszystkich. Przymiotnik "publiczny" jest związany często z jakimś urzędem czy instytucji - powszechny, społeczny. Z kolei przymiotnik "komercyjny" oznacza przynoszący dochód, obliczony na zysk, uzależniając działanie od ekwiwalentu pieniężnego, towarowego, handlowy, kupiecki. Następnie organ ten powołał się na tezę wyroku NSA z 22.03.2012 r. (II FSK 1811/10), gdzie uznano, że działalność prowadzona w formie szkoły, placówki lub zespołu szkół niepublicznych nie jest działalnością gospodarczą nawet wtedy, gdy spełnia przesłanki uznania za taką działalność w świetle art. 2 ustawy o działalności gospodarczej. Organ I instancji uznał zatem, że planowana zmiana sposobu użytkowania jest sprzeczna z ustaleniami planu miejscowego. Działka nr [...] zlokalizowana została w jednostce 13 MW/U tereny zabudowy mieszkaniowej z dopuszczeniem usług. Usługi te dotyczą jedynie usług komercyjnych. Natomiast plan miejscowy umożliwia lokalizację usług publicznych tylko w jednostce określonej symbolem UP - usługi publiczne.