Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2019 r., sygn. II SA/Wa 1740/18

Policja

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Borowiecki (spr.), Sędziowie WSA Iwona Maciejuk, Konrad Łukaszewicz, Protokolant specjalista Elwira Sipak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2019 r. sprawy ze skargi V. T. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] sierpnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją nr [...] z dnia [...] sierpnia 2018 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej także: "Minister" lub "organ"), działając na podstawie art. 8a ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 132 ze zm. - dalej także: "ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy"), odmówił wyłączenia stosowania wobec W. T. (dalej także: "skarżąca" lub "strona skarżąca") przepisów art. 15c, art. 22a i art. 24a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy.

Do wydania zaskarżonej decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji doszło w następującym stanie faktycznym.

Skarżąca W. T. wnioskiem z dnia [...] maja 2017 r. wystąpiła do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zastosowanie wobec niej art. 8a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy i wydanie na podstawie wskazanego przepisu decyzji administracyjnej w sprawie wyłączenia stosowania wobec niej przepisów art. 15c, art. 22a i art. 24a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy.

W uzasadnieniu wniosku strona skarżąca podniosła, iż służbę na rzecz totalitarnego państwa rozpoczęłam w dniu [...] września 1988 r. w charakterze [...] w Wojewódzkim Urzędzie Spraw Wewnętrznych w W. Skarżąca wskazała, że składając podanie, wnosiła o przyjęcie do pracy w Milicji Obywatelskiej WUSW w charakterze [...], jednak Wydział [...] skierował ją do pracy w Wydziale [...] WUSW, zamiast do Wydziału [...]. Skarżąca oświadczyła, że dopiero po pewnym czasie uświadomiła sobie, że jest funkcjonariuszem Wydziału [...] Wojewódzkiego Urzędu Spraw Wewnętrznych, który zajmował się kontrwywiadowczym zabezpieczeniem interesów państwa przed wpływami zachodnich służb wywiadowczych. Skarżąca podniosła, że jej praca jako [...] polegała na przepisywaniu pism przygotowanych przez pracowników operacyjnych. Skarżąca zapewniła jednocześnie, że nie miała żadnego wpływu na treść tych pism. Ponadto, skarżąca stwierdziła, że nigdy w swojej pracy nie wykonywała żadnych czynności operacyjnych oraz śledczych, zaś przepisywane przez nią pisma dotyczyły wyłącznie działań kontrwywiadowczych. Jednocześnie, skarżąca zapewniła, iż nie spotkała się nigdy z pismami dotyczącymi działań skierowanych przeciwko opozycji. Skarżąca podniosła, że od czerwca 1989 r. do września 1989 r., jako funkcjonariusz wydziału [...] WUSW bardzo często była wystawiana do nocnych, operacyjnych służb patrolowych, jakie pełniła na rzecz jednostek terenowych MO w W. i S., których celem było zapobieganie i reagowanie na popełniane przestępstw i wykroczeń, głównie o charakterze chuligańskim. Następnie, jak zauważyła, została oddelegowana do Wydziału [...] WUSW w W., w którym wykonywała czynności techniczne polegające na kompletowaniu dokumentacji paszportowej potrzebnej do wydania paszportów. Skarżąca wyraźnie podkreśliła, że na żadnym etapie swojej pracy w Wydziale [...] WUSW w W. nie prowadziła żadnych czynności w stosunku do opozycji politycznej, a także nie prowadziła i nie była świadkiem żadnych działań represyjnych w stosunku do żadnej osoby. Skarżąca zapewniła również, że nigdy nie uczestniczyła w żadnych kursach Służby Bezpieczeństwa oraz nie odbywała jakichkolwiek szkoleń zawodowych w szkołach i na kursach SB. Ponadto, skarżąca wskazała, iż nigdy nie była członkiem Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, ani kandydatem do tej partii. Strona skarżąca wskazała, że swoją pracę w Wydziale [...] WUSW w W. zakończyła w dniu [...] lipca 1990 r. w stopniu [...] MO, a następnie podlega weryfikacji, jako funkcjonariusz Wydziału [...] WUSW i została pozytywnie zweryfikowana do pracy w Policji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00