Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 11 kwietnia 2019 r., sygn. II SA/Op 494/18

Środki unijne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Krupiński Sędzia WSA Marta Wojciechowska Protokolant St. inspektor sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 kwietnia 2019 r. sprawy ze skargi A. B. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Opolu z dnia 21 sierpnia 2018 r., nr [...] w przedmiocie przyznania płatności ekologicznej oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez A. B. (zwaną dalej również skarżącą) jest decyzja Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) w Opolu z dnia 21 sierpnia 2018 r., nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego ARiMR w [...] z dnia 14 maja 2018 r., nr [...], w przedmiocie odmowy przyznania płatności ekologicznej.

Zaskarżona decyzja wydana została w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W wyniku rozpatrzenia wniosku skarżącej z dnia 9 maja 2017 r., Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w [...] z/s w [...] decyzją z dnia 14 maja 2018 r. odmówił przyznania skarżącej płatności ekologicznej na rok 2017 w ramach wariantu 3.1 Uprawy zielarskie w okresie konwersji oraz odmówił przyznania kwoty przeznaczonej na refundację kosztów transakcyjnych na rok 2017. Jednocześnie organ ustalił obszar gruntów objęty zobowiązaniem ekologicznym podjętym w dniu 15 marca 2016 r. na powierzchnię: w wariancie 3.1 - 18,30 ha, a w wariancie 1.1 Uprawy rolnicze w okresie konwersji - 41,31 ha. Rozstrzygnięcie zostało wydane na podstawie art. 26 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 29 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 627), zwanej dalej ustawą, oraz § 2, § 16, § 30 ust. 1, § 7 ust. 3, § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Rolnictwo ekologiczne" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r. poz. 370, z późn.zm.), zwanego dalej rozporządzeniem. W uzasadnieniu decyzji organ odnotował, że skarżąca we wniosku zadeklarowała powierzchnię w ramach wariantu 3.1 Uprawy zielarskie w okresie konwersji - 59,61 ha. Natomiast podczas kontroli administracyjnej stwierdzono, że powierzchnia uprawniona do płatności jest mniejsza niż zadeklarowana we wniosku na rok 2017 r. I tak, dla działek ewidencyjnych o numerach: a wykluczono 1,08 ha, b i c wykluczono po 0,04 ha, d wykluczono 0,14 ha, e wykluczono 6,99 ha, f wykluczono 1,15 ha, g wykluczono 1,55 ha, h wykluczono 2,44 ha. Organ stwierdził, że łączna powierzchnia obszaru wykluczonego z płatności na dziewięciu działkach wyniosła 18,63 ha. Dalej argumentował, że zgodnie z rozporządzeniem producent rolny deklarując w pierwszym roku roślinę dwuletnią w ramach pakietu 3. powinien ją posiadać przez okres dwóch lat. Tymczasem stwierdzono brak rośliny dwuletniej w drugim roku zobowiązania na 5 działkach, na których w 2016 r. była roślina dwuletnia, czyli nostrzyk żółty. Brak spełnienia wymogów wystąpił na obszarze 17,33 ha. Odnotował organ, że skarżąca podała, iż w 2017 r. podjęła decyzję o zasianiu uprawy ostropest plamisty zamiast nostrzyk żółty, ponieważ tylko w 30% nadawał się do pozostawienia uprawy. Organ, odwołując się do treści § 7 rozporządzenia, wyjaśnił, że zmiana uprawianej rośliny jest dopuszczalna po upływie dwóch lat uprawy tej rośliny. Wskazał też, że nie został powiadomiony w odpowiednim terminie o braku możliwości wykonania podjętego zobowiązania ekologicznego w wyniku siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności, stosownie do art. 4 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia delegowanego komisji (UE) nr 640/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz. U. UE L 81, poz. 48, ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem nr 640/2014. Organ wyliczył, że procentowa różnica między powierzchnią działek rolnych zadeklarowanych a powierzchnią stwierdzoną w czasie kontroli administracyjnej wynosi 45,46%, więc przekracza 20% powierzchni stwierdzonej. W takim przypadku nie przyznaje się żadnej pomocy czy wsparcia. W konsekwencji nie przyznano również kwoty przeznaczonej na refundację kosztów transakcyjnych poniesionych z tytułu kontroli gospodarstwa ekologicznego. Końcowo organ podał, że sumaryczna powierzchnia zobowiązań ekologicznych w roku bieżącym wynosi 48,58 ha.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00