Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 11 kwietnia 2019 r., sygn. III SA/Gd 94/19

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Paweł Mierzejewski Sędziowie: Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.) Sędzia WSA Janina Guść po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 11 kwietnia 2019 r. sprawy ze skargi J. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 18 grudnia 2018 r., nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy z dnia 8 października 2018 r., nr [...].

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 8 października 2018 r. Wójt Gminy, działając na podstawie art. 17 i art. 20 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j.: Dz. U. z 2018 r., poz. 2220 ze zm., dalej również jako: "ustawa") odmówił J. M. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad matką A. M.

W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że w dniu 18 września 2018 r. J. M. złożył wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Znaczny stopień niepełnosprawności osoby wymagającej opieki, tj. A. M. został orzeczony w dniu 8 listopada 2010r., tj. po ukończeniu przez A. M. 25. roku życia ze wskazaniem, że nie da się ustalić daty powstania niepełnosprawności. W okresie od 1 lipca 2013 r. do 31 marca 2016 r. wnioskodawca pobierał zasiłek dla opiekuna, z którego zrezygnował. O dnia 1 lutego 2018 r. do chwili obecnej wnioskodawca pobiera specjalny zasiłek opiekuńczy.

Organ I instancji organ wskazał, że wprawdzie wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13, stwierdza, że wskazany w ustawie zapis w zakresie w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad dorosłą osobą niepełnosprawną jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP, to jednak kryterium to nie zostało wykluczone ze stosowania. Dopóki nie zostaną ukończone prace legislacyjne nad tymi przepisami Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zobowiązuje organy administracji publicznej do stosowania przepisu art.17 ust. 1b ustawy w brzmieniu dotychczasowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00