Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 marca 2019 r., sygn. VI SA/Wa 1773/18
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zdzisław Romanowski Sędziowie Sędzia WSA Aneta Lemiesz Sędzia WSA Sławomir Kozik (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 marca 2019 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi ,,(...)"z siedzibą w ,,(...)" na postanowienie Głównego Inspektora Transportu Drogowego z ,,(...)" lipca 2018 r., nr ,,(...)" w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym 1. uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie z dnia ,,(...)" kwietnia 2018 r.; 2. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącej, ,,(...)"z siedzibą w ,,(...)" kwotę 597 (pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej: "GITD") postanowieniem z ,,(...)" lipca 2018 r. nr ,,(...)"., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 144 i art. 31 § 2 w związku z art. 31 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257, dalej: "K.p.a."), utrzymał w mocy postanowienie z ,,(...)" kwietnia 2018 r. odmawiające ,,(...)" z siedzibą w ,,(...)" (dalej: "Strona", "Stowarzyszenie", "Skarżący"), udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym w sprawie o udzielenie zezwolenia na wykonywanie międzynarodowych regularnych przewozów drogowych osób.
W uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia GITD wskazał, że Strona 23 marca 2018 r. złożyła wniosek o dopuszczenie do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym w sprawie o udzielenie zezwolenia na wykonywanie międzynarodowych regularnych przewozów drogowych osób na linii ,,(...)" - ,,(...)", wszczętej na wniosek ,,(...)"Sp. z o.o. z siedzibą w ,,(...)". Stowarzyszenie uzasadniło swój wniosek istnieniem interesu społecznego przejawiającego się w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo publiczne, w bezpieczeństwie w ruchu drogowym, w trosce o zdrowie i życie pasażerów komunikacji regularnej w krajowym transporcie drogowym, w racjonalnym pojmowaniu kontroli społecznej nad postępowaniem administracyjnym, w pełnym zaspokajaniu potrzeb przewozowych dla wszystkich obecnych i potencjalnych pasażerów na tej linii regularnej, w podwyższaniu jakości i standardu, a w szczególności bezpieczeństwa wykonywanych przewozów i w zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w środowisku świadczącym usługi transportu drogowego osób.