Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 15 marca 2019 r., sygn. IV SAB/Gl 232/18
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Sędziowie Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz (spr.), Sędzia WSA Renata Siudyka, , , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 15 marca 2019r. sprawy ze skargi K.S. na bezczynność Naczelnika A w K. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1) stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności; 2) stwierdza, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 3) zobowiązuje organ do załatwienia wniosku skarżącego z dnia 16 sierpnia 2018r., w terminie 14 dni; 4) zasądza od organu na rzecz skarżącego kwotę 597 zł (słownie: pięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W piśmie z 16 sierpnia 2018 r. skarżący zwrócił się do Urzędu A w K. o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie o sygn. akt [...] zostało zakończone, czy też nadal jest w toku, a następnie - jeżeli postępowanie zostało zakończone to - o przesłanie kopii orzeczenia kończącego postępowanie wraz z uzasadnieniem.
W odpowiedzi na powyższe, Naczelnik A w K. w piśmie z dnia 3 września 2018 r. poinformował, że wyżej wymieniona informacja, nie jest informacją publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1764). Organ podniósł, że zgodnie z art. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie. Wskazał, że - co do zasady - informację publiczną stanowi treść dokumentów wytworzonych przez organy władzy publicznej i podmioty niebędące organami administracji publicznej, treść wystąpień, opinii i ocen przez nie dokonywanych niezależnie, do jakiego podmiotu są one kierowane i jakiej sprawy dotyczą. Informację publiczną stanowi treść wszelkiego rodzaju dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej, związanych z nim bądź w jakikolwiek sposób go dotyczących. Są nią zarówno treści dokumentów bezpośrednio przez organ wytworzonych, jak i te, których używa się przy realizacji przewidzianych prawem zadań (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 21 czerwca 201 7 r., sygn. akt II SAB/Gd 8/17). Następnie organ podkreślił, że nie oznacza to, że treść każdego dokumentu stanowi informację publiczną. Wskazał, że ustawa o dostępie do informacji publicznej nie definiuje pojęcia "sprawy publicznej", o którym mowa w wyżej cytowanym art. 1 ust. 1 ustawy. W orzecznictwie i doktrynie zauważa się jednak, że sprawy publiczne są to sprawy związane z istnieniem i funkcjonowaniem określonej wspólnoty publicznoprawnej. Określenie sprawy jako "publicznej" wskazuje, że jest to sprawa ogółu i koresponduje w znacznym stopniu z pojęciem dobra wspólnego (dobra ogółu). Takie rozumienie pojęcia "sprawa publiczna" związane właśnie z władzą publiczną i wspólnotą publicznoprawną oraz jej funkcjonowaniem trafnie akcentuje się w doktrynie i orzecznictwie (H. Izdebski: Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2004, s. 209; wyrok NSA z dnia 30 września 2009 r., I OSK 2093/14).