Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 lutego 2019 r., sygn. IV SA/Wa 2018/18
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Łuczaj, Sędziowie sędzia WSA Joanna Borkowska (spr.), sędzia WSA Anna Falkiewicz-Kluj, Protokolant ref. Magdalena Dębska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lutego 2019 r. sprawy ze skargi E. S. na zarządzenie nr [...] Marszałka Sejmu z [...] stycznia 2008 r. oraz na czynność z [...] maja 2018 r. w przedmiocie odmowy wstępu na posiedzenie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej 1. uchyla § 6 pkt 4 zaskarżonego zarządzenia; 2. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; 3. zasądza od Kancelarii Sejmu na rzecz E. S. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
I. Przedmiot skargi.
Pismem z dnia 8 czerwca 2018 r. E. S. (dalej jako skarżąca) wniosła skargę na czynność Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w postaci odmowy wstępu na posiedzenie Sejmu w dniu [...] maja 2018 r. Skarga została wniesiona na podstawie art. 50 § 1, art. 52 § 2, art. 53 § 3 oraz art. 54 § 2 w związku 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, ze zm.), dalej jako p.p.s.a.
Marszałkowi Sejmu skarżąca zarzuciła naruszenie art. 54 ust.1 i art. 61 ust. 1, 2, 3 i 4 w związku z art. 31 ust. 3 i w związku z art. 8 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 172 ust. 1 pkt 2 i 3 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012r. poz.32 ze zm.), w związku z art. 10 ust. 1 i ust. 2 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, przyjętej w Rzymie w dniu 4 listopada 1950r. w związku z art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984r. Prawo prasowe (Dz. U. 1984, nr 5, poz.24 ze zm.), poprzez uniemożliwienie skarżącej realizacji konstytucyjnego prawa do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne w postaci prawa wstępu na posiedzenie kolegialnego organu władzy publicznej pochodzącego z powszechnych wyborów - jakim jest Sejm Rzeczypospolitej Polskiej - z możliwością rejestracji dźwięku i obrazu. Nastąpiło to bez jakiegokolwiek umocowania w akcie normatywnym rangi ustawowej, uniemożliwiając skarżącej realizację wolności wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji, a w konsekwencji uniemożliwiając także wykonywania obowiązków zawodowych dziennikarza.