Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 21 lutego 2019 r., sygn. II SA/Rz 1278/18
Ochrona środowiska
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Elżbieta Mazur - Selwa Sędziowie WSA Magdalena Józefczyk WSA Ewa Partyka /spr./ Protokolant specjalista Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lutego 2019 r. sprawy ze skargi G. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] września 2018 r. nr [...] w przedmiocie możliwości realizacji przedsięwzięcia oraz braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko -skargę oddala-
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi G.R. (dalej: skarżąca) jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] (dalej jako: SKO lub Kolegium) z dnia [...] września 2018 r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Wójta Gminy [...] z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...] orzekającą o możliwości realizacji przedsięwzięcia oraz o braku potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko.
Z akt sprawy wynika, że wnioskiem z dnia 4 kwietnia 2017r., wspólnicy spółki cywilnej [...] s.c. K.O., K.W., zwrócili się do Wójta Gminy [...] o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, polegającego na: "Wydobywaniu żwirów z piaskiem ze złoża [...] na działkach o nr ewid. 1996 i 1997 w miejscowości [...]".
Po wszczęciu postępowania w sprawie, organ I instancji trzykrotnie wydawał decyzje w przedmiocie możliwości realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Pierwsza decyzja zapadła w dniu [...] lipca 2017 r. i została uchylona decyzją SKO w [...] z dnia [...] września 2017 r. W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy, w dniu [...] stycznia 2018 r., Wójt wydał kolejną decyzję dotyczącą możliwości realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Ta z kolei została uchylona decyzją Kolegium z dnia [...] marca 2018 r.
Wójt Gminy [...] kolejną decyzją z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...], działając na podstawie art. 104 i 127a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r., poz. 1257 z późn. zm. - dalej: K.p.a.) oraz na podstawie art. 71, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84, art. 85 ust 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1405 z późn. zm. - zwana dalej: "ustawą"), przy uwzględnieniu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w [...] z dnia [...] grudnia 2017 r. nr [...], orzekł o możliwości realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia oraz stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, po spełnieniu następujących warunków: wykonaniu ekranu akustycznego pochłaniającego wzdłuż granicy działki inwestycyjnej od strony zachodniej (najbliższej zabudowy mieszkalnej) o wysokości ok. 3,30 m i długości ok. 50,0 m; wydobywanie kruszywa odbywać się będzie jedynie w porze dziennej tj. w godzinach od 6:00 do 22:00; humus (warstwa 20 cm) i nadkład zalegający nad złożem będą gromadzone na tymczasowych wewnętrznych hałdach, zlokalizowanych w granicach własności inwestora, poza terenem bezpośredniego zagrożenia powodziowego; realizacja przedsięwzięcia nie może wiązać się z jakąkolwiek ingerencją w priorytetowe siedlisko przyrodnicze łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe 91E0 (Salicetum albae, Populetum albae, Alnenion glutinoso-incanae, olsy źródliskowe); w odległości min. 86 m od w/w siedliska przyrodniczego nie będą prowadzone jakiekolwiek prace związane z realizacją przedsięwzięcia, w tym poruszanie się ciężkiego sprzętu; prace związane ze zdejmowaniem nadkładu wykonywane będą poza okresem 1 marca - 15 października; powstały w wyniku wydobycia kruszywa zbiornik poeksploatacyjny nie będzie grodzony, zostanie wyłączony z funkcji rekreacyjnej oraz rolniczej związanej z hodowlą ryb, pełnił będzie wyłącznie funkcje przyrodnicze.