Wyrok WSA w Opolu z dnia 21 lutego 2019 r., sygn. II SA/Op 509/18
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Krupiński Sędzia WSA Anna Wójcik Protokolant St. inspektor sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 stycznia 2019 r. sprawy ze skargi Fundacji A w [...] i Stowarzyszenia B w [...] na decyzję Zarządu Województwa Opolskiego z dnia 27 sierpnia 2018 r., nr [...] w przedmiocie zwrotu części dofinansowania przyznanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) odrzuca skargę skarżącego Stowarzyszenia B w [...], 3) zasądza od Zarządu Województwa Opolskiego na rzecz skarżącej Fundacji A w [...] kwotę 7.417 (siedem tysięcy czterysta siedemnaście) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej przez Fundację A z siedzibą w [...] (zwana dalej też stroną lub Fundacją i Stowarzyszenie B z siedzibą w [...] (zwanego dalej Stowarzyszeniem), jest decyzja Zarządu Województwa Opolskiego z dnia 27 sierpnia 2018 r., nr [...], wydana w przedmiocie zobowiązania Fundacji A do zwrotu części dofinansowania, przyznanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020.
Skarga podlegała rozpoznaniu w następującym stanie faktycznym:
W dniu 6 maja 2016 r. Fundacja A, jako Lider Projektu zawarła z Województwem Opolskim - reprezentowanym przez Zarząd Województwa Opolskiego, pełniącym funkcję Instytucji Zarządzającej (dalej IZ), umowę o dofinansowanie projektu pn. [...], nr [...].
W dniach 6-13 czerwca 2017 r. Instytucja Zarządzająca przeprowadziła planowaną kontrolę realizacji projektu w zakresie zgodności z zawartą umową i obowiązującymi przepisami prawa, której ostateczne wyniki - po rozpatrzeniu zastrzeżeń Fundacji, przedstawiono w drugiej wersji informacji pokontrolnej z dnia 12 września 2017 r., nr [...]. W informacji wskazano, że weryfikacji poddano dokumenty finansowe ujęte we wnioskach o płatność: nr [...] za okres od 1 do 30 września 2016 r., nr [...] za okres od 1 października do 31 grudnia 2016 r. i nr [...] za okres od 1 do 31 stycznia 2017 r. W wyniku kontroli obejmującej prowadzone przez beneficjenta postępowania dotyczące zapytań ofertowych nr [...], nr [...], nr [...], nr [...] i nr [...] stwierdzono naruszenie zapisów 6.5.1 pkt 5 i pkt 6 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014- 2020 Mli R/H 2014-2020/12(01)/04/2015/ z dnia 10 kwietnia 2015 r. (zwanych dalej: Wytycznymi), polegające na: 1) ograniczeniu konkurencyjności i równego traktowania wykonawców, poprzez zapis w warunkach udziału w postępowaniu (określony w stosunku do rodzaju podmiotu ubiegającego się o zamówienia), w taki sposób, iż żaden z wykonawców, który będzie innym podmiotem niż osoba fizyczna lub osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wykonująca świadczenie osobiście, nie będzie dopuszczony do wzięcia udziału w postępowaniu, tj. będzie wykluczony, 2) ustaleniu dyskryminującego kryterium doświadczenia i dyspozycyjności. Ponadto ustalono, że doszło do naruszenia zapisów 6.5 pkt 8 lit. a Wytycznych z dnia 19 września 2016 r., nr MR/H 2014-2020/12(02)/09/2016, w związku z zawarciem umowy z K. T. z dnia 16 grudnia 2016 r. nr [...], po przeprowadzeniu procedury nr [...], w której nie udzielono zamówienia oraz stwierdzono nieprawidłowości. Zespół kontrolujący ocenił, że przedmiotową umowę zawarto z naruszeniem konkurencyjności poprzez brak upublicznienia ogłoszenia o zamówieniu w Bazie konkurencyjności. W związku ze stwierdzonymi naruszeniami, formułując w informacji pokontrolnej zalecenia IZ wskazała, że: