Orzeczenie
Wyrok WSA w Opolu z dnia 26 lutego 2019 r., sygn. II SAB/Op 3/19
Służba celna; Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Krupiński Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 26 lutego 2019 r. sprawy ze skargi R. S. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu w przedmiocie wydania decyzji o zwolnieniu ze służby 1) zobowiązuje Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu do wydania decyzji dotyczącej stosunku służbowego R. S. w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez organ odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami, 2) stwierdza, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez R. S., zwanego dalej również skarżącym, jest bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu, zwanego dalej także DIAS w Opolu, w wydaniu decyzji o jego zwolnieniu z służby.
Stan faktyczny sprawy przedstawiał się następująco:
Skarżący w okresie od dnia 12 grudnia 1994 r. do dnia 28 lutego 2017 r. pełnił stałą służbę w Oddziale Celnym w [...] na stanowisku [...] Służby Celnej w stopniu [...]. W wyniku otrzymania w dniu 24 lutego 2017 r. pisemnej informacji od dnia 1 marca 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2017 r. pełnił służbę w Delegaturze Urzędu Celno-Skarbowego w [...]. Po dniu 1 marca 2017 r. skarżący nie otrzymał propozycji dalszej służby, ani żadnej informacji o miejscu pełnienia służby. Organ nie wydał również decyzji o zwolnieniu skarżącego ze służby.
Pismem z dnia 14 maja 2018 r. skarżący zwrócił się do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu o wydanie w stosunku do niego decyzji administracyjnej zwalniającej go ze służby w Służbie Celno-Skarbowej. Uzasadniając wniosek skarżący wskazał, że jest funkcjonariuszem celnym, który nie otrzymał propozycji służby w Służbie Celno-Skarbowej, ani też propozycji pracy. W jego ocenie, skoro jego stosunek służbowy ma charakter administracyjno-prawny, to zgodnie z orzecznictwem NSA zwolnienie ze służby winno być dokonane w formie decyzji, gdyż wówczas nastąpi prawna możliwość kontroli legalności takiej decyzji i jej zasadności. Dodał, że intencją wniosku było uzyskanie kontroli działań prawnych Dyrektora Izby Administracji Skarbowej prowadzących do jego faktycznego zwolnienia ze służby.