Wyrok WSA w Łodzi z dnia 26 lutego 2019 r., sygn. II SA/Łd 1127/18
Ochrona zwierząt
Dnia 26 lutego 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski Sędziowie Sędzia WSA Paweł Kowalski (spr.) Sędzia WSA Barbara Rymaszewska Protokolant st. specjalista Lidia Porczyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lutego 2019 roku sprawy ze skargi Stowarzyszenia A w J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy cofnięcia zezwolenia na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt - oddala skargę. a.bł.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. , decyzją z [...] utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy B. z [...], którą odmówiono cofnięcia zezwolenia na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt w miejscowości W., gm. B., udzielonego [...] decyzją Wójta Gminy B..
Wójt Gminy B. ww. decyzją z [...]. odmówił cofnięcia zezwolenia na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt w miejscowości W. , wydanego 30 marca 2012 r. W uzasadnieniu organ pierwszej instancji wyjaśnił, że uwzględniając wskazania NSA zawarte w wyroku z 31 sierpnia 2017 r., sygn. akt. II OSK 3038/15, przeanalizował umowy zawarte przez L.S. z 74 gminami w przedmiocie świadczenia usług odławiania bezdomnych psów i zapewniania im opieki w schronisku dla bezdomnych zwierząt, zezwolenia udzielone L.S. przez te gminy na wyłapywanie bezdomnych psów na ich terenie oraz sprawowania nad nimi opieki w prowadzonym przez niego schronisku, jak również uchwały rad gmin w sprawie przyjęcia programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt. Na tej podstawie organ stwierdził, że wszystkie gminy z jakimi L.S. zawarł umowy o świadczenie usług odławiania bezdomnych psów i zapewniania im opieki w schronisku dla bezdomnych zwierząt udzieliły ww. w formie decyzji zezwolenia na wyłapywanie bezdomnych psów na ich terenie, jak również organy stanowiące tych gmin podjęły uchwały w sprawie przejęcia programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt, w których jako podmiot uprawniony do realizacji programu sprawowania opieki nad wyłapanymi w ich gminach zwierzętami wskazały schronisko pn. "Hotel A" w W. nr 18, gm. B.). Organ pierwszej instancji powołał się na wyniki kontroli przeprowadzonej w schronisku w W. w dniu 23 maja 2018 r., podczas której stwierdzono, że w dniu jej przeprowadzenia w schronisku przebywało 2701 psów i 45 kotów. Psy umieszczone były w 1590 boksach wyposażonych w dostęp do wybiegów, natomiast koty przebywały w budynku kociarni. Boksy dla psów były zadaszone, co chroniło zwierzęta przez niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Opiekę nad zwierzętami sprawowało kilkudziesięciu pracowników zajmujących się również pracami porządkowymi. Zwierzęta miały dostęp do wody pitnej i były regularnie karmione w sposób dostosowany do wieku i stanu ich zdrowia. Zwierzęta były zadbane, a boksy utrzymane w czystości. Nie stwierdzono zalegania resztek karmy i odchodów. Na terenie schroniska prowadzona jest dezynfekcja i deratyzacja. Właściciel schroniska zapewnił, że boksy sprzątane są codziennie a odchody są systematycznie wywożone. Na terenie schroniska znajduje się w pełni wyposażony gabinet weterynaryjny z pracownią rentgenowską i laboratorium. Opieka weterynaryjną sprawowana jest przez dwóch lekarzy weterynarii i pięciu techników. L.S. złożył do akt kopie dokumentów potwierdzających liczne kontrole, które były przeprowadzane w schronisku przez gminy, których zwierzęta przebywają w schronisku w W., jak również raporty z wizytacji w schronisku. Z przedstawionych dokumentów nie wynika, aby prowadzący schronisko nieprawidłowo sprawował opiekę nad zwierzętami, bądź też nie posiadał odpowiednich warunków do ich przetrzymywania. Organ przedstawił również stanowisko odnośnie rozumienia znaczenia użytego przez ustawodawcę w ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminach pojęcia "obszaru działalności objętej zezwoleniem" w odniesieniu do prowadzenia schroniska dla bezdomnych zwierząt prezentując pogląd, że w każdym schronisku dla zwierząt może znaleźć schronienie każde zwierzę, które potrzebuje schronienia, niezależnie od tego skąd przybywa. Wskazany w zezwoleniu obszar działalności schroniska, jako teren gminy B., sformułowany został jako miejsce świadczenia usług i ogranicza się jedynie do wskazania miejsca, w którym zlokalizowany jest obiekt służący do tego rodzaju działalności, a zezwolenie może obowiązywać do granic administracyjnych gminy. Takie rozumienie pojęcia "obszaru działalności" w przypadku schroniska dla bezdomnych zwierząt znajduje uzasadnienie z punktu widzenia celu jakiemu ma służyć zapobieganie bezdomności zwierząt na zasadach określonych w przepisach o ochronie zwierząt.