Wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 lutego 2019 r., sygn. III SA/Kr 1073/18
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Zawadzka ( spr.) Sędziowie WSA Renata Czeluśniak WSA Ewa Michna Protokolant sekretarz sądowy Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lutego 2019 r. sprawy ze skarg A. N. na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 25 lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej z dnia 25 lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego I. skargi oddala, II. przyznaje od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na rzecz adwokata A. M. - Kancelaria Adwokacka w K. ul. [...] tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu kwotę 480 zł (czterysta osiemdziesiąt) złotych podwyższoną o podatek od towarów i usług przewidziany dla tego rodzaju czynności.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze działając na podstawie art. 2 ust. 1, art. 4, art. 6 pkt 1, art. 7, art. 8, art. 39, art. 106 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.2017.1769, dalej: u.p.s.) oraz 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14.06.1960 r., Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2017.1257, dalej, K.p.a.) po rozpatrzeniu odwołań A. N. (dalej: skarżąca) utrzymało w mocy decyzje Prezydenta Miasta:
1. z dnia [...] 2018 r. nr [...] (znak sprawy: [...]), orzekającej o odmowie przyznania skarżącej świadczenia w formie zasiłku celowego na zakup okularów;
2. z dnia 30 maja 2018 r., nr [...] (znak sprawy: [...]) orzekającej o odmowie przyznania skarżącej świadczenia w formie zasiłku celowego na zwrot poniesionych kosztów remontu przeprowadzonego przez rodziców skarżącej.
Powyższe decyzje zostały wydane w następującym stanie prawnym i faktycznym:
W dniu 11 maja 2019 r. skarżąca złożyła oświadczenie, które organ potraktował jako wniosek o przyznanie zasiłku celowego na zakup okularów oraz wniosek o zwrot kosztów remontu poniesionych przez skarżącą, przeprowadzonego przez jej rodziców w ich domu. W trakcie postepowania organ ustalił, że skarżąca mieszka z rodzicami, którzy prowadzą odrębne gospodarstwo domowe, natomiast skarżąca natomiast prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z synem M. Skarżąca nie pracuje, a na Jej dochody w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku (tj. kwiecień 2018 r.) składają się alimenty otrzymane od byłego męża, J. N. na syna M. w kwocie 800,00 zł, alimenty na Nią w wysokości 400,00 zł oraz zasiłek rodzinny na syna w kwocie 124,00 zł. Skarżąca płaci 300,00 zł J. N. tytułem alimentów na syna M. Skarżąca pobiera także świadczenie wychowawcze w wysokości 500,00 zł, na syna, które nie jest wliczane do dochodu. Łączny dochód rodziny wynosi 1024 zł, co oznacza, że dochód na osobę w rodzinie skarżącej wynosi 512,00 zł a zatem nie przekracza kryterium dochodowego wynikającego z kolei z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej, (514,00 zł). Skarżąca nie pracuje. Do akt sprawy przedłożyła zwolnienie lekarskie, z którego wynika, iż była niezdolna do pracy w okresie od 19 kwietnia do 17 maja 2018 r. Wcześniej, w marcu 2017 r. skarżąca podjęła starania o ustalenie stopnia niepełnosprawności, jednakże postępowanie przed Powiatowym Zespołem ds. Orzekania o Niepełnosprawności zostało zawieszone do czasu skompletowania przez Nią niezbędnej dokumentacji medycznej, ponieważ wniosek został złożony bez stosownej dokumentacji. W trakcie toczącego się postępowania administracyjnego organ zobowiązał skarżącą do zakończenia tego postępowania, jednak skarżąca dwukrotnie odmówiła podpisania zobowiązania w sprawie dostarczenia niezbędnej dokumentacji i odwieszenia postępowania w sprawie ustalenia stopnia niepełnosprawności.