Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 7 lutego 2019 r., sygn. III SA/Gd 1086/16

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alina Dominiak, Sędziowie Sędzia WSA Janina Guść (spr.), Sędzia WSA Jolanta Sudoł, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Kinga Czernis, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2019 r. sprawy ze skargi G. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] z dnia 28 września 2016 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia wychowawczego uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 28 września 2016 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S., po rozpatrzeniu odwołania G. J., utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy C. z dnia 14 lipca 2016 r. o odmowie przyznania prawa do świadczenia wychowawczego na pierwsze dziecko (D. J.) oraz o przyznaniu tego świadczenia na drugie dziecko (M. J.) na okres od 1 kwietnia 2016 r. do 30 września 2017 r.

Jako podstawę prawną decyzji wskazano art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2016, poz. 195 ze zm.), powoływanej w dalszej części uzasadnienia także jako ustawa.

Powodem odmowy przyznania świadczenia było stwierdzenie przez organy przekroczenia kryterium dochodowego określonego w ww. przepisie, zgodnie z którym świadczenie wychowawcze przysługuje na pierwsze dziecko, jeśli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 800 zł.

W sprawie ustalono, że poza wnioskodawczynią, w skład rodziny wchodzi jej mąż M. J. oraz dwójka dzieci. Uwzględniając treść art. 2 cyt. ustawy oraz okoliczność, że dla ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego w okresie od 1 kwietnia 2016 r. do 30 września 2017 r. należało uwzględnić dochód za 2014 r., organ wyliczył, że miesięczny dochód na członka rodziny wnioskodawczyni wyniósł 916, 77 zł, a zatem przekroczył kryterium dochodowe, uprawniające do przyznania świadczenia również na pierwsze dziecko w rodzinie. Wyliczając dochód uwzględniono, że G. J. w 2014 r. osiągnęła dochód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 7487,16 zł (pomniejszony o należny podatek, oraz składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne). Z kolei M. J. osiągnął w 2014 r. dochód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 30 517, 86 zł (po potrąceniu należnego podatku i składek) oraz dodatkowo inny dochód niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 6000 zł z tytułu diet jakie otrzymał w związku z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich (pełnienie funkcji sołtysa). Po zsumowaniu ww. kwot wyliczono, że dochody rodziny wyniosły 44 005,02 zł, miesięcznie 3 667,09 zł, a na osobę w rodzinie 916, 77 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00