Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 24 stycznia 2019 r., sygn. II SA/Sz 1217/18

Ochrona przyrody

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel Sędzia NSA Stefan Kłosowski (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Agnieszka Klimek po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 24 stycznia 2019 r. sprawy ze skargi Gminy W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za usunięcie drzew bez zezwolenia oddala skargę.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia [...] r. nr [...], wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm., dalej jako k.p.a.) w zw. z art. 16 ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r.

o zmianie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r., poz. 935) oraz art. 86 ust. 1 pkt 10, art. 88 ust. 1 pkt 1, ust. 2, ust. 3, art. 89 ust. 1, ust. 4, ust. 6 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r., poz. 1614), w punkcie pierwszym: uchyliło decyzję Starosty [...] z dnia [...] r., (orzekającą o wymierzeniu Gminie W. kary pieniężnej w wysokości [...] zł), a w punkcie drugim- orzekło o wymierzeniu Gminie W. administracyjnej kary pieniężnej w kwocie [...]zł za usunięcie bez wymaganego zezwolenia dziewięciu drzew gatunku klon zwyczajny z terenu nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...] w obr. [...] miasta W., stanowiącej własność Gminy W. .

Z uzasadnienia powyższej decyzji i akt sprawy wynika, iż organ I instancji decyzją z dnia [...] r. wymierzył Gminie W. administracyjną karę pieniężną w kwocie [...]zł za usunięcie bez wymaganego zezwolenia ww. dziewięciu drzew. Organ I instancji wskazał, że po otrzymaniu w dniu 20 i 22 lipca 2015 r. telefonicznego zgłoszenia, przeprowadzona została wizja lokalna, podczas której stwierdzono, że drzewa rosnące na terenie działki o nr [...] obr. [...] miasta W. zostały usunięte. Stwierdzono również brak kłód po ściętych drzewach. Z uwagi na to, że drzewa te były przedmiotem postępowania zainicjowanego wnioskiem Gminy W. o udzielenie zezwolenia na ich usunięcie, organ I instancji decyzją z [...] r., umorzył w całości postępowanie w sprawie wydania ww. zezwolenia. Jednocześnie organ zawiadomił Gminę W. , o wszczęciu z urzędu postępowania w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego pozwolenia. Po przedstawieniu przebiegu postępowania organ I instancji rozważył możliwość zaistnienia stanu wyższej konieczności, którego wystąpienie doprowadziłoby do odstąpienia od ustalenia kary pieniężnej. Organ I instancji doszedł do wniosku, że w sprawie nie zachodził element bezpośredniości niebezpieczeństwa ze strony suchych drzew, a tym samym nie zaszła przesłanka umożliwiająca odstąpienie od wymierzenia kary. Dalej organ wyjaśnił, że wobec braku kłód po usuniętych drzewach, do obliczeń przyjęte zostały obwody pni wyliczone na podstawie danych podanych przez biegłego w opinii z 28 października 2015 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00