Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 17 stycznia 2019 r., sygn. II SA/Rz 561/18

Ochrona środowiska

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący: NSA Stanisław Śliwa po rozpoznaniu w dniu 17 stycznia 2019 r. w Rzeszowie na posiedzeniu niejawnym sprawy ze sprzeciwu A. sp. z o.o. z siedzibą w [....] od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia podmiotowi korzystającemu ze środowiska opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza oddala sprzeciw.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) po rozpoznaniu odwołania A. sp. z o.o. z siedzibą w [....] (dalej także: "Spółka") uchyliło decyzję Marszałka Województwa [...] z dnia [...] stycznia 2018 r. nr [....] w przedmiocie wymierzenia opłaty podmiotowi korzystającemu ze środowiska oraz przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji. W podstawie prawnej decyzji Kolegium powołało art. 138 § 2, art. 7, art. 77 § 1 i art. 107 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 2157), zwanej dalej "K.p.a." w zw. z art. 288 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r. poz. 519), powoływanej dalej jako "P.o.ś.".

Powołaną wyżej decyzją z dnia [....] stycznia 2018 r. Marszałek Województwa [...] wymierzył Spółce jako podmiotowi korzystającemu ze środowiska opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza za okres drugiego półrocza 2012 r. w wysokości 100 799 zł, stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną a wynikającą ze złożonego przez podmiot wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat. Organ podał, że Spółka zobowiązana była do ustalenia we własnym zakresie i wniesienia w ustawowym terminie - jako podmiot korzystający ze środowiska - opłaty za to korzystanie w postaci wprowadzania pyłów lub gazów do powietrza za okres drugiego półrocza 2012 r. Dnia 15 stycznia 2013 r. Spółka złożyła wykaz dotyczący wskazanego okresu, wskazujący na należną opłatę w kwocie 178 378 zł. Zdaniem Marszałka, Spółka posłużyła się metodologią, która doprowadziła do błędnego wyliczenia przedmiotowej opłaty. Do wyliczenia wskaźnika emisji, a następnie jej opłaty w większości emitorów przyjęła bowiem wielkości uzyskane z wyników pomiarów dokonanych w październiku 2012 r. Następnie, dokonano podziału na dwa kwartały i średnia arytmetyczna z wyników przyjęta została za wielkość wskaźnika emisji w powyższym okresie. Organ podkreślił, że obliczenia emisji z wykorzystaniem wyników pomiarów okresowych są jedną ze stosowanych metod naliczania opłat jeśli wskaźniki emisji są wyznaczone prawidłowo. Jeśli zaś w wykazie zawierającym informacje i dane w zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat znajdą się informacje lub dane nasuwające zastrzeżenia, marszałek województwa zobowiązany jest do wymierzenia - w drodze decyzji - na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska opłaty w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną a wynikającą z wykazu, w myśl art. 288 ust. 1 pkt 2 P.o.s. Według Marszałka, analiza danych do opłat wskazywała na dużą różnicę pomiędzy emisją dopuszczalną, określoną w decyzji, a emisją rzeczywistą, wyliczoną przez podmiot. Wskaźniki emisji nie wynikały z wielkości pomiarów, gdyż stanowiły wartości dużo niższe, wzbudzając tym samym wątpliwości co do metodologii wyznaczenia wskaźników emisji, jak również przyjętej wielkości wskaźników emisji. Organ I instancji podkreślił, że Spółka, pomimo posiadanych pomiarów pozwalających na prawidłowe wyznaczenie wielkości wskaźników emisji za okres drugiego półrocza 2012 r. dokonała błędnego ich określenia, przyczyniając się do rozbieżności opłaty w części dotyczącej emisji z procesów technologicznych między naliczeniem dokonanym przez nią a weryfikacją dokonaną przez organ. Marszałek wskazał, że ustalił w trakcie postępowania jako wysokość należnej od Spółki opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza w okresie drugiego półrocza 2012 r. kwotę 279 177 zł, na która składa się opłata w wysokości 263 951,73 zł (tab. A) i opłata w wysokości 15 225,53 zł (tab. D). Wymierzenie opłaty nastąpiło na podstawie ustaleń własnych z wykorzystaniem danych i informacji przekazanych przez Spółkę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00