Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 stycznia 2019 r., sygn. IV SA/Gl 646/18

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Kurcyusz-Furmanik, Sędziowie Sędzia WSA Renata Siudyka, Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Joanna Drożdżał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 stycznia 2019 r. sprawy ze skargi Rzecznika Praw Dziecka na czynność Wójta Gminy G. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy zorganizowania bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka do szkoły stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności.

Uzasadnienie

W piśmie z dnia [...] r. Wójt Gminy G. w odpowiedzi na wniosek A. W. z dnia [...] r. o zorganizowanie dowozu jej syna M. W. do niepublicznej szkoły J. w B. , poinformował wyżej wymienioną, że dowóz do szkoły podstawowej, o który wnosiła, nie zostanie zorganizowany przez gminę.

Organ wskazał, że zgodnie z art. 39 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 127 tej ustawy , bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21. rok życia. Organ stwierdził, że według tego przepisu, na gminie ciąży obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki dla ucznia szkoły podstawowej tylko w sytuacji, gdy ma być on wykonywany do najbliższej szkoły. Dodał, że z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego wynika, że "A" w B. , do której strona zapisała syna jeszcze przed uzyskaniem aktualnego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na okres do ukończenia drugiego etapu edukacyjnego, nie stanowi szkoły najbliższej w stosunku do miejsca zamieszkania jej syna , a zatem nie ciąży na gminie obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki, o których mowa w powołanym wyżej przepisie. Organ podkreślił, że stosownie do zaleceń w/w orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wskazane jest w stosunku do syna strony, objęcie go kształceniem specjalnym, które może być realizowane w szkole ogólnodostępnej, w szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, w szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, przy czym wskazana jest nauka w szkole specjalnej. Organ podniósł, że wniosek obejmuje prośbę o zorganizowanie dowozu do wybranej przez stronę "A" w B. , która zgodnie z informacją uzyskaną z Miejskiego Zarządu Oświaty w B. jest szkołą ogólnodostępną, w której funkcjonują oddziały specjalne. Dodał, że wybrana szkoła nie jest szkołą specjalną, ale wpisuje się w krąg szkół wskazanych w orzeczeniu. Położona jest w miejscowości oddalonej o około 15 km od miejsca zamieszkania ucznia. Organ podkreślił, że postępowanie wyjaśniające przeprowadzone w sprawie wykazało, iż istnieją bliżej położone szkoły spełniające zalecania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego syna strony, usytuowane w sąsiednich miejscowościach w P. i w C. , oddalone od miejsca zamieszkania ucznia o kilka kilometrów ( ok. 5 km szkoła w P. i ok. 6 km szkoła w C. ). Podniósł, że szkołami, które w pełni mogą zrealizować zalecenia zawarte w w/w orzeczeniu są: Szkoła Podstawowa nr [...] z Oddziałami Integracyjnymi w P. oraz Zespół Szkół Specjalnych nr [...] w C. .

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00