Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 27 grudnia 2018 r., sygn. II SA/Kr 1575/18

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 grudnia 2018 r. sprawy ze sprzeciwu P. Sp. z o.o. z siedzibą w W. od decyzji nr [...] [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z dnia [...] listopada 2018 r., znak: [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie rozbudowy stacji bazowej sprzeciw oddala.

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w W. decyzją z dnia 24 stycznia 2017 r. nr [...] działając na podstawie art. 104 § 1 i art. 105 § 1 K.p.a., a także na podstawie art. 80 ust. 2 pkt 1 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane umorzył postępowanie administracyjne w sprawie rozbudowy stacji bazowej telefonii komórkowej spółki [...] w miejscowości B. na działce nr [...]. W uzasadnieniu organ wskazał, że postępowanie administracyjne w sprawie nielegalnej rozbudowy stacji bazowej telefonii komórkowej spółki [...] w miejscowości B. na działce nr [...], zostało wszczęte z urzędu, w związku z pismem [...] Stowarzyszenia [...] z siedzibą w R.. Przedmiotowym pismem Stowarzyszenie zwróciło się również do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w W., o dopuszczenie na prawach strony w postępowaniu administracyjnym w sprawie nielegalnej rozbudowy stacji bazowej telefonii komórkowej spółki [...] w miejscowości [...] na działce nr [...]. Zgodnie z art. 31 § 1 pkt. 2 K.p.a. organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny. W ocenie organu za dopuszczeniem Stowarzyszenia "[...]" do udziału w przedmiotowym postępowaniu przemawiają cele statutowe rzeczonej organizacji tj. "ochrona ludzi i środowiska przed promieniowaniem elektromagnetycznym od źródeł technicznych, jak również ważny interes społeczny, gdyż wskazany jest udział społeczeństwa w postępowaniu dotyczącym samowolnie realizowanej inwestycji dotyczącej obiektu użytku publicznego. Wobec powyższego postanowieniem z dnia 18 listopada 2014 r. dopuszczono [...] Stowarzyszenie [...]" - do udziału na prawach strony w prowadzonym postępowaniu administracyjnym. PINB w W. przeprowadził w dniu 3 grudnia 2014 r. na posesji zlokalizowanej na działce nr [...] w miejscowości B. w obecności właściciela dowód z oględzin dotyczących nielegalnej rozbudowy stacji bazowej telefonii komórkowej Spółki z o. o. [...] w miejscowości B. . W wyniku oględzin ustalono, że na działce nr [...] w miejscowości B. Ś. zlokalizowana jest stacja bazowa telefonii komórkowej. Wysokość trzonu stacji od poziomu przyległego gruntu wynosi 53.55 m, natomiast całkowita wysokość stacji wraz z odgromnikiem wynosi 54.55 m. Powyższe parametry techniczne stacji według oświadczenia przedstawiciela spółki [...] nie uległy żadnym zmianom, w stosunku do przeprowadzonej w czerwcu 2012 r. kontroli odbiorowej obiektu. W dniu kontroli na konstrukcji stacji bazowej stwierdzono; zamontowanych 9 sztuk anten sektorowych oraz 3 sztuki anten radioliniowych wraz z infrastrukturą techniczną. Ponadto w trakcie kontroli przedstawiciel spółki [...] oświadczył, iż anteny sektorowe w ilości 6 sztuk zostały zainstalowane w lipcu 2013r., natomiast 2 anteny radioliniowe zainstalowano w sierpniu 2014 r. i że zgodnie z kwalifikacją przedsięwzięcia dla przedmiotowej stacji nie podlega ona konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz nie wymaga uzyskania decyzji i środowiskowych uwarunkowaniach. Następnie Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w W. decyzją nr [...] z dnia 9 stycznia 2015 r. umorzył postępowanie administracyjne w sprawie nielegalnej rozbudowy stacji bazowej telefonii komórkowej. W związku z odwołaniem [...] Stowarzyszenia [...] Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z 9.10.2015 r. uchylił zaskarżoną decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w W. i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji. Natomiast wyrokiem z 9 lutego 2016 r., o sygn. akt II SA/Kr [...], Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie po rozpoznaniu sprawy ze skargi [...] Spółka z o.o. w W. na decyzję nr [...] Inspektor Nadzoru Budowlanego oddalił skargę w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego. PINB w W. pismem z dnia 10 października 2016 r. wezwał spółkę [...] Sp.za.o.o. do przedstawienia sprawozdania z badań pól elektromagnetycznych w otoczeniu stacji bazowej telefonii komórkowej sieci [...] zlokalizowanej na działce nr [...] w miejscowości B. Badania przeprowadzono w dniu 16.06.2015 r., dla 9 anten sektorowych i 5 anten radiolinowych a we wnioskach zawarto "Przeprowadzone badania w otoczeniu źródeł pól elektromagnetycznych stacji bazowej [...] w zmierzonych pionach pomiarowych nie wykazały przekroczenia dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w miejscach dostępnych dla ludności." Pismem z 7.12.2016 r., organ wezwał [...] Spółka Akcyjna do przedstawienia, w terminie do dnia 30 grudnia 2016 r., sprawozdania z badań pól elektromagnetycznych w otoczeniu stacji bazowej telefonii komórkowej zlokalizowanej na działce nr [...], dla potrzeb ochrony ludzi i środowiska wykonanej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 30.10.2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania tych poziomów. W odpowiedzi do organu wpłynęło sprawozdanie [...] z pomiarów pól elektromagnetycznych wykonanych dla potrzeb bezpieczeństwa i higieny pracy z dnia 8.01.2016 r., oraz sprawozdanie [...] z pomiarów pól elektromagnetycznych wykonanych dla potrzeb ochrony środowiska z dnia 8.01.2016 r. wykonane na działce nr [...] w miejscowości B. Sprawozdanie [...] z dokonanych w dniu 8.01.2016 r., pomiarów pól elektromagnetycznych dla potrzeb ochrony środowiska wykonano w celu ustalenia wpływu na środowisko stacji bazowej zlokalizowanej na działce nr [...] w miejscowości B. w odniesieniu do wymagań określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów. Jak wskazuje autor sprawozdania pkt 7.4 na podstawie obserwacji otoczenia miejsca wykonywania pomiarów oraz dokumentacji stwierdzono występowanie innych źródeł promieniowania elektromagnetycznego, pochodzące od operatora telefonii komórkowej [...] które w zakresie badanych częstotliwości mogą bezpośrednio wpływać na wynik wartości mierzonej(...), pkt 8.2; Termin pomiarów i warunki środowiskowe Podczas wykonywania pomiarów pól elektromagnetycznych nie występowały opady atmosferyczne. (...) pkt 10; Omówienie wyników nie stwierdzono występowania wartości wyższych niż dopuszczalna 7 V/m. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w W., zgodnie z ustaleniami dokonanymi w sprawie wyznaczył krąg stron, uznając za stronę postępowania J. L. oraz A. L.. Organ wskazał, że roboty budowlane polegające na instalowaniu urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych na istniejących obiektach budowlanych, przy uwzględnieniu, że wysokość nie przekracza 3m - nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę ani konieczności dokonania uprzedniego zgłoszenia przed organem architektoniczno - budowlanym (art. 29 ust. 2 pkt. 15 w związku z art. 30 ust. 1 pkt. 2 oraz art. 30 ust. 1 pkt. 3b ustawy Prawo budowlane. Tym samym wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu na istniejącym obiekcie budowlanym urządzeń w postaci anten radiokomunikacyjnych będzie podlegało zgłoszeniu, gdy wysokość urządzenia będzie przekraczać 3 m. Zarówno art. 29 ust. 2 pkt 15, jaki art. 30 ust. 1 pkt 3 lit. b Prawa budowlanego stanowią o urządzeniach. Art. 29 ust. 2 pkt 15 ustawy dodatkowo precyzuje, że chodzi tu również o urządzenia będące zarówno konstrukcją wsporczą, jak i instalacją radiokomunikacyjną. Do przedmiotowego urządzenia w postaci anten, ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 3 lit. b Prawa budowlanego. Ta interpretacja przepisów jest zgodna z celami, jakie zamierzał osiągnąć ustawodawca dokonując zmian w ustawie Prawo budowlane na podstawie art. 65 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, którą znowelizowano przepis art. 29 ust. 2 pkt 15 Prawa budowalnego. W związku z tym, jednoznacznie przesądzono, że antenowa konstrukcja wsporczą oraz instalacja radiokomunikacyjna, instalowane na istniejącym obiekcie budowlanym, są rodzajem urządzenia, o którym mowa w art. 29 ust. 2 pkt 15 ustawy Prawo budowlane. W obecnym zatem brzmieniu ustawy pozwolenia na budowę nie wymaga wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych, na obiektach budowlanych. Jednocześnie, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt. 3 lit. b Prawa budowalnego, zgłoszenia właściwemu organowi wymaga wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu urządzeń o wysokości powyżej 3 m na obiektach budowlanych. Jak wynika z ustaleń organu wysokość zamontowanych urządzeń to 1,93 m oraz 1,34 m, zatem mając na uwadze przepis art. 30 ust. 1 pkt 3 lit. b Prawa budowalnego, ich montaż nie wymagał dokonania zgłoszenia. Wyjątek od powyższej zasady stanowi sytuacja w której zakres robót budowlanych zaliczany byłby do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko lub negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, wówczas na jego realizacje zgodnie z dyspozycją art. 29 ust 3 Prawa budowlanego wymagane byłoby uprzednie uzyskanie pozwolenia na budowę. W przedmiotowej sprawie przedłożono sprawozdanie z badań pól elektromagnetycznych dla potrzeb ochrony ludzi i środowiska w otoczeniu stacji bazowej telefonii komórkowej sieci [...] [...] zlokalizowanej na działce nr [...] w miejscowości B. oraz sprawozdanie [...] z dokonanych w dniu 8 stycznia 2016 r. pomiarów pól elektromagnetycznych dla potrzeb ochrony środowiska. Powyższe pomiary wykonano w celu ustalenia wpływu na środowisko stacji bazowej zlokalizowanej na działce nr [...] w miejscowości B. w odniesieniu do wymagań określonych w rozporządzeniu. Analiza zebranego materiału dowodowego wykazała, że zakres zrealizowanych robót obejmujący m. in. deinstalację istniejących i instalacje nowych anten radioliniowych i sektorowych na istniejącym maszcie antenowym, ze względu na gabaryty instalowanych urządzeń oraz pozytywne wyniki badań pól elektromagnetycznych, nie podlegały obowiązkowi uzyskania pozwolenia na budowę ani też obowiązkowi dokonania zgłoszenia przed organem architektonicznp - budowlanym. Zatem wobec braku naruszenia obowiązujących przepisów prawa w odniesieniu do zrealizowanych robót budowlanych, postępowanie prowadzone przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w W. stało się bezprzedmiotowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00