Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 7 listopada 2018 r., sygn. I SA/Wr 790/18

Interpretacje podatkowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Piotr Kieres (sprawozdawca), Sędziowie: sędzia WSA Barbara Ciołek, sędzia WSA Jadwiga Danuta Mróz, , po rozpoznaniu w Wydziale I w trybie uproszczonym, na posiedzeniu niejawnym w dniu 7 listopada 2018 sprawy ze skargi: Gminy S. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania: I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z [...] r. nr [...] II. zasądza na rzecz Strony skarżącej od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 457,00 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Gminy S. S. (dalej jako: Gmina, Strona skarżąca, Skarżąca, Wnioskodawca) jest postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: Organ interpretujący, Dyrektor, DKIS) z [...] maja 2018 r. nr [...] utrzymujące w mocy postanowienie Dyrektora z [...] kwietnia 2018 r. nr [...] o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie wniosku Gminy z 8 lutego 2018 r. (uzupełnione pismem z 9 maca 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, sprowadzającego się do odpowiedzi na pytanie, czy odpłatne udostępnianie przyłączy na rzecz A. będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz co do prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne i bieżące, związane z przyłączami.

Z zakreślonego we wniosku o interpretację stanu faktycznego wynikało, że Gmina buduje kolektor sanitarny K.-S. M. - który nieodpłatnie udostępnia na rzecz spółki S. P. A. (dalej jako: SPA), do istniejącej sieci kanalizacyjnej. Sieć ta jest przedmiotem dzierżawy na rzecz A. (dalej jako ZWiK). Po oddaniu do użytku kolektor zostanie nieodpłatnie udostępniony ZWIK. ZWIK w trakcie trwałości projektu nie będzie pobierał opłat za odbiór ścieków od SPA. Gmina buduje również kolektory KB 1.1 do KB 1.9, KG 6, KG 3 wraz z kolektorami bocznymi i przyłączami do nich i do głównego kolektora sanitarnego K.-S. M. oraz inwestycję pod nazwą: Budowa k. KG 4, KB 4.1 i KG 5 wraz z k. bocznymi i przyłączami do nich. W ramach inwestycji Gmina od nieruchomości prywatnych do kolektora w latach 2017-2018 zamierza wybudować przyłącze kanalizacyjne i kolektory boczne (nazwane łącznie jako przyłącza). Wydatki na budowę przyłączy oraz kolektorów bocznych zostaną sfinansowane ze środków własnych Gminy jak i ze źródeł zewnętrznych, a podatek od towarów i usług nie jest w tym przypadku wydatkiem kwalifikowanym. Przyłącza bezpośrednio po ich oddaniu do użytkowania zostaną wydzierżawione na podstawie umowy na rzecz ZWiK i będą przez ZWiK wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie odpłatnego odprowadzania ścieków od mieszkańców Gminy. Za te usługi ZWiK będzie pobierał od mieszkańców opłaty i wystawiał faktury VAT i rozliczał wynikający z nich podatek należny. Żadna z jednostek Gminy w tym Urząd Gminy oraz żaden inny budynek wykorzystywany do wykonywania zadań własnych Wnioskodawcy nie są objęte realizacją zadania w zakresie budowy przyłączy. Przyłącza nie będą wykorzystywane do odprowadzania ścieków z pozostałych obiektów, a zatem będą wykorzystywane zarówno przez Gminę (dzierżawa) jak i ZWiK (odpłatne usługi odbioru ścieków) wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia z tego podatku. Z tytułu dzierżawy Gmina będzie pobierała od ZWiK czynsz dzierżawny dokumentowany fakturami VAT na rzecz ZWiK i będzie rozliczała wynikający z faktur podatek od towarów i usług należny. Wydatki związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem przyłącza będzie zasadniczo ponosił ZWiK, ale nie jest wykluczone, że niektóre z wydatków, w szczególności koszty remontów (wydatki bieżące) będzie ponosiła Gmina. Podkreślono, że przedmiotem wniosku o interpretację są wyłącznie wydatki inwestycyjne i bieżące związane z przyłączami wydzierżawionymi ZWiK a nie dotyczy on wydatków na budowę kolektora.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00