Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 15 listopada 2018 r., sygn. II SA/Lu 422/18

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Czaja Sędziowie Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca) Protokolant Asystent sędziego Paulina Nagajek po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu [...] r. sprawy ze skargi E. S. na decyzję Wojewody z dnia [...] marca 2018 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Starosty [...] z dnia [...] r. nr [...]; II. zasądza od Wojewody na rzecz E. S. kwotę [...](sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania; III. przyznaje adwokatowi K. T. od Skarbu Państwa -Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie wynagrodzenie z tytułu nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu w wysokości [...] zł (dwieście dziewięćdziesiąt pięć złotych dwadzieścia groszy) w tym [...] zł (pięćdziesiąt pięć złotych dwadzieścia groszy) z tytułu podatku od towarów i usług.

Uzasadnienie

Sygn. akt II SA/Lu [...]

Uzasadnienie

We wniosku z dnia [...]. uzupełnionym [...]. T-M. P. S..A. domagała się wydania decyzji o pozwoleniu na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej na działkach nr [...] i [...] położonych w miejscowości B. D.. Decyzją z dnia [...]. Starosta [...] zatwierdził projekt budowalny i udzielił pozwolenia na budowę wspomnianej inwestycji. Wojewoda decyzją z dnia [...] r., uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji, oraz umorzył postępowanie odwoławcze w stosunku do wnoszącego odwołanie M. S.. Ponownie prowadząc postępowanie Starosta [...] postanowieniem z dnia [...] r. zobowiązał inwestora w terminie do dnia [...]. przedłożenia projektu zagospodarowania działki sporządzonego na mapie do celów projektowych, spełniającej wymogi przepisu § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia [...] r. w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie, uwzględniającej pełny zasięg oddziaływania inwestycji oraz linie oddzielające obszary o różnym przeznaczeniu, zwłaszcza między obszarem RP, MR i kolejowym, zlokalizowania stacji w sposób zapewniający odległość 2 m nad przestrzenią dostępną dla ludności w obszarze przeznaczonym w planie pod zabudowę zagrodową, uzyskania ponownego stanowiska służb ochrony środowiska uwzględniającego dokonane zmiany, zachowania odległości stacji bazowej od granicy obszaru kolejowego, o której mowa w ustawie o transporcie kolejowym z dnia [...] r. Po przedłożeniu [...] r. uzupełnionego projektu budowlanego wraz z analizą środowiskową, Starosta [...] decyzją z dnia [...] r. ponownie zatwierdził projekt budowlany i udzielił T.-M. P. S..A.. pozwolenia na realizację inwestycji. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji podał, że projekt zagospodarowania działki jest zgodny z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, a także z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego G. K., zatwierdzonego uchwałą Rady G. K. W. Nr [...] z dnia [...] r. (Dz.Urz. Woj. L. z 2004 r., Nr [...], poz. 890), według którego działki nr 1031, [...] i [...], na których zaprojektowano przedmiotową stację, położone są w obszarze oznaczonym na rysunku miejscowego planu symbolem RP przeznaczonym pod uprawy polowe. W rozdziale III planu "ogóle zasady zagospodarowania obszarów w strefach polityki przestrzennej planu" zgodnie z § 5 ust.14 - tereny urządzeń i sieci telekomunikacyjnych adaptuje się istniejące linie telekomunikacyjne oraz ustala się rozbudowę sieci lokalnej i urządzeń telefonicznych zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi przez operatora sieci na terenach o różnym przeznaczeniu ale w sposób niekolidujący z podstawowym przeznaczeniem terenu. Organ wskazał również, że stosownie do art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług sieci telekomunikacyjnych (Dz.U.2010 Nr 106 poz. 675 ze zm.) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie może ustanawiać zakazów, a przyjmowane w nim rozwiązania nie mogą uniemożliwiać inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej. Ponadto z analizy środowiskowej przedsięwzięcia wynika, że nie wystąpi narażenie ludności na ponadnormatywne pola elektromagnetyczne wytwarzane przez anteny stacji. Według analizy obszary o poziomach pola elektromagnetycznego wyższych lub równych 0,1 W/m˛ wystąpią w wolnej przestrzeni nad terenem nieruchomości pozostających w obszarze oddziaływania w miejscach niedostępnych dla ludzi. Zakres występowania niekorzystnego promieniowania sięga maksymalnie na odległość 87,6 m i znajduje się przy kącie nachylenia anteny 10 °na wysokości co najmniej 20,7m. Budowa nie wprowadza zatem ograniczeń w zagospodarowania sąsiednich nieruchomości, a zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r., poz. 71) planowane przedsięwzięcie nie zalicza się do mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00