Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 28 listopada 2018 r., sygn. II SA/Go 779/18
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Pauter Sędziowie Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Sędzia WSA Adam Jutrzenka - Trzebiatowski (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Agata Przybyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2018 r. sprawy ze skargi Rady Miasta na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr LXXI.997.2018 Rady Miasta z dnia 16 lipca 2018 r. w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej kontroli doraźnej w spółkach miasta I. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, II. zasądza od Wojewody na rzecz Miasta kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 16 lipca 2018 r. Rada Miasta, powołując się na § 84 i § 85 uchwały nr XXIX/267/04 Rady Miasta z dnia 31 sierpnia 2004 r. Statut Miasta (Dz. Urz. Woj. Z 2013 r. poz. 745 ze zm.), podjęła uchwałę Nr LXXI.997.2018 w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej kontroli doraźnej w spółkach miasta. Zgodnie z § 1 tej uchwały Rada Miasta zleca Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie doraźnej kontroli w spółkach: Komunalne Towarzystwo [...] sp. z o.o., C sp. z o.o. i Zakłady Usług Miejskich sp. z o.o. w zakresie prawidłowości ich funkcjonowania w szczególności w zakresie spraw pracowniczych oraz gospodarki kasowej. W § 2 postanowiono, iż Komisja Rewizyjna zakończy kontrolę i przedstawi Radzie Miasta sprawozdanie z kontroli do dnia [...] września 2018 r.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] sierpnia 2018 r. Nr [...] Wojewoda, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018r., poz. 994 ze zm.p określanej dalej jako u.s.g.), stwierdził nieważność opisanej powyżej uchwały Rady Miasta.
W uzasadnieniu tego aktu Wojewoda stwierdził, iż przedmiotowa uchwała istotnie narusza przepis art. 18a ust. 1 u.s.g. Następnie przywołał treść art. 9 u.s.g., z którego wynika, że gmina w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne oraz gminne osoby prawne, zaznaczając, iż ustawą do której odsyła w ust. 2 i 3 art. 9 u.s.g., jest ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U.2017 poz. 827, określana dalej jako u.g.k.). Organ nadzoru podkreślił ponadto, iż według art. 2 u.g.k. gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego, natomiast w myśl art. 9 ust. 1 u.g.k. jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej (art. 4 ust. 1 pkt 1 u.g.k.). Wojewoda zwrócił uwagę, iż zarówno w spółkach powstałych z przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego, jak i w spółkach utworzonych z udziałem jednostki samorządu terytorialnego działa rada nadzorcza (art. 10a ust. 1, 2 i art. 18 ust. 1 u.g.k.).