Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 listopada 2018 r., sygn. I SA/Gl 850/18
Czystość i porządek
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Tyszkiewicz-Ziętek, Sędziowie WSA Paweł Kornacki, Beata Machcińska (spr.), Protokolant Katarzyna Czabaj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 listopada 2018 r. sprawy ze skargi A w B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi A w B. (dalej "spółdzielnia" lub "skarżąca") jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej (dalej "kolegium" lub "organ odwoławczy") z dnia [...] wydana w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. W lipcu, sierpniu i wrześniu 2014 r. oraz w lutym, kwietniu, maju i październiku 2015 r. przedstawiciele spółdzielni przedkładali w Urzędzie Miejskim w B. deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomości w B. przy ul. [...] (dalej "nieruchomość"). W dokumentach tych wskazywali, że spółdzielnia deklaruje selektywne zbieranie wytworzonych odpadów, które będą gromadzone odpowiednio w pojemnikach znajdujących się w budynkach przy ul. [...] lub przy ul [...]. Nadto podali ilość lokali mieszkalnych i mieszkających w nich osób oraz łączne kwoty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgłaszali też zapotrzebowanie na pojemniki na odpady.
2. B S.A., odbierająca na zlecenie miasta odpady z terenu nieruchomości położonych w B. (dalej "firma odbierająca odpady"), zgłosiła, że na nieruchomości w marcu 2015 r. (20 i 23 marca) i we wrześniu 2015 r. (11 i 18 września) odpady były zbierane w sposób nieselektywny (zmieszany). Dokumentując zaistniałe okoliczności, firma odbierająca odpady przedstawiła: harmonogram odbioru odpadów, dokumentację zdjęciową oraz raporty odbiorów odpadów.
3. Prezydent Miasta B. (dalej również "organ pierwszej instancji") postanowieniem z dnia [...] wszczął postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości. Następnie decyzją z dnia [...], wydaną na podstawie art. 6o i 6q ustawy z dnia 15 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1289 ze zm., dalej "u.c.p.g."), art. 21 § 1 pkt 1 i § 3, art. 47 § 3 i art. 53 § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U z 2017 r. poz. 201 ze zm., dalej "Ordynacja podatkowa" lub "o.p.") oraz aktów prawa miejscowego - uchwał Rady Miejskiej w B., określił spółdzielni, będącej w myśl u.c.p.g., właścicielem nieruchomości wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w następujących kwotach: