Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 20 listopada 2018 r., sygn. II SA/Gd 363/18

Czystość i porządek

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Mariola Jaroszewska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz Asesor WSA Magdalena Dobek-Rak Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Pobojewski po rozpoznaniu w dniu 20 listopada 2018 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Gminy z dnia 29 lipca 2009 r. nr [...] w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy przez A Spółkę z o.o. w C. stwierdza nieważność paragrafów 28, 29 i 31 zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na uchwałę Rady Gminy nr [...] z dnia 29 lipca 2009 r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Ch. przez "A" Spółkę z o.o. w Ch. (dalej jako Regulamin), w części dotyczącej § 28, § 29 i § 31, z wnioskiem o stwierdzenie jej nieważności.

W skardze zarzucono rażące naruszenie art. 1, art. 2, art. 5 ust. 1 i 2, art. 19 ust. 1 i 2 oraz art. 15 ust. 1-4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2018 r., poz. 1152), zwanej dalej u.z.z.w., poprzez przekroczenie delegacji ustawowej zawartej w art. 19 tej ustawy i wniesiono o stwierdzenie nieważności kwestionowanego aktu.

Jak wskazał skarżący Prokurator, delegacja ustawowa z art. 19 u.z.z.w. nie daje gminie uprawnień do wprowadzenia opłat za uzgodnienie warunków technicznych przyłączenia, w tym dokumentacji technicznej przyłączenia do sieci, ani nie uprawnia do nałożenia na osobę ubiegającą się o przyłączenie obowiązku wybudowania przyłącza na własny koszt. W związku z tym zapisy § 28 i § 29 Regulaminu zostały uchwalone z przekroczeniem tej delegacji. Również przewidziana w § 31 Regulaminu możliwość odmowy przyłączenia do sieci nowego odbiory w sytuacji, gdy w wyniku tego przyłączenia pogorsza się warunki techniczne niezapewniające minimalnego poziomu usług, nie znajduje oparcia w przepisach upoważniających. Co więcej, art. 15 ust. 4 u.z.z.w. wprost nakłada na przedsiębiorstwo obowiązek przyłączenia nieruchomości do sieci, jeżeli są spełnione warunki określone w regulaminie oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia usług.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00