Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 października 2018 r., sygn. I SA/Po 555/18
Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Karol Pawlicki Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska - Tylewicz Sędzia WSA Dominik Mączyński (spr.) Protokolant: ref. staż. Monika Olejniczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2018 r. sprawy ze skargi [...] na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 440,- zł (czterysta czterdzieści złotych 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1.1. Pismem z dnia [...] stycznia 2018 r. M. P. (dalej: "skarżący") zwróciło się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
1.2. Skarżący przedstawił opis zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym w celu wykonywania swoich zadań utworzył miejską jednostkę organizacyjną w formie jednostki budżetowej - Zarząd Dróg Miejskich (dalej: "Zarząd"). Do działań statutowych Zarządu należy w szczególności realizacja:
- zadań Prezydenta M. P. jako zarządcy dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych); w tym zakresie Zarząd pełni ustawową funkcję jednostki organizacyjnej utworzonej przez radę gminy w celu wykonania zadań zarządcy dróg gminnych oraz powiatowych w granicach miasta;
- zadania własnego M. P. w zakresie działalności polegającej na zbiorowym odprowadzaniu wód opadowych i roztopowych kanalizacją deszczową w charakterze przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego; realizacja tego zadania stanowi formę prowadzenia gospodarki komunalnej, polegającej na bieżącym i nieprzerwanym zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ludności w zakresie usuwania i oczyszczania wód opadowych i roztopowych.
Działania podejmowane w charakterze zarządu drogą stanowią źródło następujących dochodów: a) należności z art. 13, art. 13b ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2222 z późn. zm., dalej: "u.d.p."); b) art. 40 ust. 2 zw. z art. 7 u.d.p.; c) art. 40 ust. 12 u.d.p.; d) art. 64-64f ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1260 z późn. zm., dalej: "p.r.d."); e) art. 130a ust. 5c, 5f, 10h p.r.d. w zw. z art. 91 i art. 92 ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868 z późn. zm., dalej: "u.s.p."); f) grzywien innych niż wskazane w pkt c); g) należności z tytułu zbycia mienia Zarządu związanego z realizacją zarządu drogi bądź pozyskanego w toku realizacji tej funkcji; h) należności z tytułu wynajmu i dzierżawy składników majątkowych będących we władaniu Zarządu, w tym: słupów informacyjnych, kabli w tunelach technicznych, nieruchomości gruntowych i lokalowych oraz innych aktywów tworzących infrastrukturę nieobjętą pasem drogowym. Czynności wymienione w pkt a-f) stanowią działania niepodlegające opodatkowaniu VAT, wobec czego skarżący nie posiada w tym zakresie statusu podatnika w świetle art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1121 z późn. zm., dalej: "u.p.t.u."). Natomiast czynności wskazane w pkt g-h) zasadniczo zaliczają się do czynności opodatkowanych VAT stawką podstawową VAT.