Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 10 października 2018 r., sygn. I SA/Op 259/18

Wodne prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marta Wojciechowska Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Gocki (spr.) Sędzia NSA Jerzy Krupiński Protokolant Starszy inspektor sądowy Iwona Bergiel po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2018 r. sprawy ze skargi Skarbu Państwa - Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo Koszęcin na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w Opolu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 10 maja 2018 r., nr GL.ZUO.3.470.512/1.2018.JK w przedmiocie określenia opłaty stałej za pobór wód powierzchniowych oraz za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Dyrektora Zarządu Zlewni w Opolu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na rzecz strony skarżącej kwotę 2.044,00 zł (słownie złotych: dwa tysiące czterdzieści cztery 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Informacją roczną z dnia 27 lutego 2018 r. Dyrektor Zarządu Zlewni w Opolu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (dalej jako: "Dyrektor PGWWP Zarząd Zlewni w Opolu", "organ"), na podstawie art. 271 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne - Dz. U. z 2017 r., poz. 1566 z zm. (dalej jako: "Prawo wodne" "ustawa") ustalił Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe Nadleśnictwo Koszęcin (dalej jako: "skarżący", "strona") za okres 1 stycznia 2018 r. - 31 grudnia 2018 r. opłatę stałą w wysokości 1.095 zł za pobór wód powierzchniowych. Opłata miała zostać uiszczona w czterech ratach kwartalnych.

W reklamacji złożonej od tej informacji strona podniosła, że z informacji tej nie wynika podstawa naliczenia opłaty za usługi wodne. W szczególności brak jest wskazania jakiego pozwolenia wodnoprawnego dotyczyć ma dokonane ustalenia wysokość rocznej opłaty stałej za pobór wód powierzchniowych. Prawdopodobnie oplata ta dotyczy posiadanych przez Nadleśnictwo zbiorników retencyjnych, gdyż tylko takie są w jego posiadaniu. Zbiorniki te przeznaczone są do retencjonowania wody, a ponadto w okresie zagrożenia pożarowego stanowią rezerwę wody do celów gaszenia pożarów lasów. Nadto zbiorniki te pełnią także funkcje przyrodniczą, a związana z nimi gospodarka wodna przyczynia się do wzbogacenia różnorodności biologicznej, poprzez tworzenie nowych siedlisk dla gatunków roślin i zwierząt wodno-błotnych. Ze względu na ekologiczne wykorzystanie zbiorników oraz do zabezpieczenia przeciwpożarowego nie dochodzi do zanieczyszczenia tych wód, zaś wody ze zbiornika retencyjnego nie maja ujemnego wpływu na wody podziemne. Końcowo odwołano się do regulacji art. 270 ust 2 Prawa wodnego i przewidzianego w tym przepisie wyłączenia z opłaty stałej poboru wód między innymi do celów rolniczych i leśnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00