Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 9 października 2018 r., sygn. II SA/Lu 612/18

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc - Malec (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Robert Hałabis, Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski, Protokolant Referent stażysta Kinga Kościejewska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 2 października 2018 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Miasta z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie regulaminu zasad funkcjonowania w Z. pojazdów wolnobieżnych w ruchu turystycznym oddala skargę.

Uzasadnienie

W. L. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie - na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia [...] marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018, poz. 994, ze zm.), dalej jako "u.s.g." - skargę na uchwałę Nr [...] Rady Miasta z dnia [...] kwietnia 2018 r. w sprawie przyjęcia - na podstawie art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 u.s.g. - "Regulaminu określającego zasady funkcjonowania w Z. pojazdów wolnobieżnych z napędem elektrycznym i konnych dorożek, wykorzystywanych na potrzeby obsługi ruchu turystycznego", domagając się stwierdzenia jej nieważności w całości jako podjętej bez podstawy prawnej.

W uzasadnieniu W. L. wyjaśnił, że w zaskarżonym regulaminie zostały uregulowane kwestie (głównie o charakterze cywilno - prawnym) związane z wykorzystywaniem pojazdów i konnych dorożek do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie obsługi ruchu turystycznego po drogach Miasta Z.. Regulamin nakłada na jego adresatów, tj. przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą związaną z obsługą ruchu turystycznego pojazdami wolnobieżnymi z napędem elektrycznym lub konnymi dorożkami szereg obowiązków związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, jak: konieczność podjęcia przez przedsiębiorcę starań o uzyskanie identyfikatora, tj. dokumentu uprawniającego do wjazdu, korzystania z wyznaczonych miejsc postojowych oraz poruszania się po określonych drogach publicznych w Strefie I i Strefie II w Z. (§ 2 i § 3 regulaminu); wskazanie określonego czasu przejazdu pojazdu i dorożki w Strefie I i Strefie II w Z. (§ 2 ust. 12 i 13 regulaminu); konsekwencje nieprzestrzegania regulaminu, zawartej umowy oraz przepisów prawa o ruchu drogowym (§ 2 ust. 16 regulaminu); kwestie kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców i ich pracowników obowiązków określonych w regulaminie i w umowie oraz wskazanie sytuacji, po wystąpieniu których istnieje możliwość odebrania, unieważnienia lub odmowa wydania identyfikatora (§ 2 ust. 17-19 oraz § 3 ust. 10 regulaminu); kary za obsługę ruchu turystycznego przez przedsiębiorcę bez zawartej umowy (§ 3 ust. 12 regulaminu); obowiązek zachowania wskazanych w regulaminie standardów dotyczących wyglądu, w tym oznakowania i parametrów, oraz estetyki pojazdów i konnych dorożek i związane z tym zakazy (§ 4 regulaminu) oraz inne obowiązki przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w powyższym zakresie i osób obsługujących pojazdy (§ 5 regulaminu).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00