Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 3 października 2018 r., sygn. II SA/Ke 487/18

Ruch drogowy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Asesor WSA Agnieszka Banach (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Sebastian Styczeń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 października 2018 r. sprawy ze skargi R. C. na czynność Komendanta Wojewódzkiego Policji w K. z dnia [...] r. znak: [...] w przedmiocie wpisu ostatecznego w ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] r. znak[...] Komendant Wojewódzki Policji w K., w odpowiedzi na wniosek R. C. z dnia 9 kwietnia 2018 r. dotyczący weryfikacji punktów karnych przypisanych za naruszenia przepisów ruchu drogowego zaistniałe w dniu 18 sierpnia 2016 r., stwierdził brak podstaw do skorygowania wpisu ostatecznego w ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego.

Organ wyjaśnił, że sposób punktowania i liczbę punktów odpowiadających naruszeniu przepisów ruchu drogowego określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego (Dz. U. 2012, poz.488). Komenda Powiatowa Policji w S. poinformowała organ, że przeprowadzono analizę zapisów figurujących w notatniku służbowym oraz notatce urzędowej sporządzonej przez policjanta podejmującego wobec R. C. interwencję w dniu 18 sierpnia 2016 r. Z powyższej dokumentacji wynika, że w S. na ul. Opatowskiej R. C. popełnił naruszenia polegające na jednoczesnym wyprzedzaniu kolumny kilku pojazdów bezpośrednio przed przejściem dla pieszych oraz niestosowaniu się do znaku linia podwójna ciągła. Organ wyjaśnił więc, wobec niezastosowania § 2 ust. 7 ww. rozporządzenia, że przepis ten dotyczy wyprzedzania tego samego pojazdu. Zgodnie z definicją określoną w art. 2 pkt 28 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 poz.1260 z późn. zm.) wyprzedzanie rozumiane jest jako przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku. W tym świetle wyprzedzanie rzędu pojazdów nie jest jednym manewrem, lecz sekwencją kilku manewrów wyprzedzania. Kierujący pojazdem, przed podjęciem decyzji o wyprzedzeniu każdego kolejnego pojazdu z tego rzędu, jest obowiązany upewnić się co do możliwości wykonania manewru, stosownie do postanowień wynikających z art. 24 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym oraz z uwzględnieniem zakazów wynikających z ustawy lub znaków i sygnałów drogowych; ma również obowiązek zrezygnować z wyprzedzania, jeżeli kontynuowanie owej "serii" manewrów zagrażałoby bezpieczeństwu ruchu lub powodowało naruszenie znaku drogowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00