Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 10 października 2018 r., sygn. I SA/Go 306/18
Inne; Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Juszczyk-Wiśniewska Sędziowie Sędzia WSA Jacek Niedzielski Asesor WSA Zbigniew Kruszewski (spr.) Protokolant st. asystent sędziego Katarzyna Kołodziej-Kobierowska po rozpoznaniu w dniu 10 października 2018 r. na rozprawie sprawy ze skargi M.G.S. na decyzję Zarządu Województwa z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zwrotu dofinansowania oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarżący M.G.S. wniósł skargę na decyzję Zarządu Województwa (zwany dalej organem, Instytucją Zarządzającą) z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...] wydaną w sprawie zwrotu dofinansowania wynikającego z umowy o dofinansowanie projektu nr [...] pt. "Dywersyfikacja działalności firmy poprzez uruchomienie całorocznego ośrodka wypoczynkowego w [...]" (zwany dalej Projektem).
Zaskarżona decyzja została wydana m. in. na podstawie art. 211 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz.2104 ze zm.), art. 2 pkt 7 i art. 60 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.U.UE.L.06.210.25).
Z uzasadnienia decyzji wynikało, że zapadła ona w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Skarżący złożył 31 marca 2009 r. do Instytucji Zarządzającej RPO wniosek o dofinansowanie wraz z wymaganą dokumentacją, w tym biznesplanem stanowiącym załącznik do tego wniosku. Zgodnie z treścią pkt C.1 wniosku o dofinansowanie projekt dotyczył nowej inwestycji polegającej ma rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa oraz na dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie nowych, dodatkowych produktów. Zgodnie z treścią pkt C.2.1 i C.2.2 wniosku Skarżący, który dotychczas prowadził działalność polegającą na sprzedaży wyrobów jubilerskich, postanowił zdywersyfikować tę działalność poprzez wprowadzenie do ofert kompletnie nowych rodzajów usług. Cel projektu miał być zrealizowany w oparciu o zakupiony przez Skarżącego w 2008 r. zniszczony ośrodek wypoczynkowy w miejscowości [...]. Zapisane w projekcie prace miały pozwolić na uruchomienie ośrodka, w którym zostanie wprowadzonych pięć nowych usług tj.: hotelarskich, wynajmu pola namiotowego i campingowego, wypożyczalni sprzętu sportowego, wodnego, usług cateringu zewnętrznego oraz usług organizacyjno - gastronomiczno - wypoczynkowych jak organizowanie wesel, komunii, konferencji, zielonych szkół itp. Wynikiem zrealizowania inwestycji miał być wzrost zatrudnienia o 13 etatów oraz wprowadzenie 5 nowych usług w przedsiębiorstwie. We wniosku Skarżący wskazał, że realizowana inwestycja zgodnie z pkt C.2.3 jest częścią większego działania rozpisanego na lata 2008 - 2012. Skarżący od stycznia do marca 2008 r. nabył 5 nieruchomości składających się na ośrodek wypoczynkowy. Następnie Skarżący wykonał projekty budowlane i w dniu [...] maja 2008 r. wystąpił o wydanie pozwolenia na budowę. Inwestycja stanowiąca przedmiot projektu miał polegać na: rozbudowie, adaptacji i modernizacji pomieszczeń na uruchomieniu użytkowania pokoi, uruchomienie kawiarni, rozbudowie, adaptacji i modernizacji pomieszczenia na salę weselną. Skarżący wskazał we wniosku o dofinansowanie, że w pomieszczeniach tych odbywać się będzie większość imprez okolicznościowych realizowanych w ramach usług organizacyjno - gastronomiczno - wypoczynkowych. Pomieszczenia będą wyposażone w niezbędne instalacje (elektryczne, wodno - kanalizacyjne, klimatyzację i wentylację). Pomieszczenia takie jak kuchnia wyposażone będą w maszyny i urządzenia umożliwiające prowadzenie działalności gastronomicznej. Kawiarnia i sala weselna zostaną wyposażone w środki trwałe (np. stoły, krzesła, urządzenia multimedialne do prowadzenia szkoleń i konferencji). Uruchomienie inwestycji miało pozwolić na równoczesne zakwaterowanie 90 osób w pokojach hotelowych, 100 osób na polu namiotowym i campingowym, a także organizację konferencji i imprez okolicznościowych na 200 osób.