Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 września 2018 r., sygn. I SA/Po 401/18
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska- Tylewicz Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Wolna - Kubicka (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Bejgerowska Protokolant: starszy sekretarz sądowy Agata Pasternak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 września 2018 r. sprawy ze skargi [...] na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr: [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę [...],- zł ([...] złotych 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Miasto A pismem z dnia [...] wniosło o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm., dalej jako: "ustawa o VAT"), dla zakładu budżetowego Miasta należy w obrocie z działalności gospodarczej uwzględnić dotację otrzymaną od Miasta oraz w.w obrót pomniejszyć o kwoty wpływów B z tytułu biletów przekazanych odpłatnie innym jednostkom organizacyjnym.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. Wnioskodawca jest organem wykonującym zadania publiczne własne zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami. W ramach struktury Miasta funkcjonują m.in. jednostki budżetowe i zakład budżetowy B w K (dalej jako: "B"), które nie posiadają osobowości prawnej i są powołane przez stronę na podstawie odrębnych przepisów, w celu m.in. realizacji zadań własnych. Do dnia 31 grudnia 2016 r. część jednostek budżetowych i zakład budżetowy miało status zarejestrowanych, czynnych podatników podatku VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, t.j. jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym. Miasto wskazało, że niezależnie od podjętej centralizacji VAT, zadania publiczne realizowane są przez Miasto oraz jednostki budżetowe. Zakład budżetowy zadań takich nie realizuje. Przedmiotem działalności MZK wynikającym ze statutu są usługi transportu pasażerskiego autobusowego świadczone na terenie Miasta oraz okolicznych gmin. B osiąga przychody ze sprzedaży opodatkowanej. B nie prowadzi żadnej wynikającej ze statutu nieodpłatnej działalności. B osiąga przychody ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT: sprzedaż biletów komunikacji miejskiej, wynajem powierzchni reklamowej w autobusach, wynajem busa i autobusów, usługi warsztatowe i naprawa przystanków, refaktury za energię cieplną dla firmy C. Ponadto B uzyskuje inne przychody niepodlegające podatkowi VAT, w całości związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą: sprzedaż biletów dla jednostek organizacyjnych Miasta, dotacja przedmiotowa do kosztów 1 wozokilometra, udzielana z budżetu Miasta, wartość mandatów za przejazdy pasażerów bez ważnego biletu, odsetki od rachunku bankowego, wartość odszkodowań ubezpieczeniowych z tytułu kolizji autobusowych, zwrot ekwiwalentu pieniężnego za odzież roboczą. W B od dnia 1 stycznia 2017 r. wystąpiła sprzedaż między jednostkami organizacyjnymi Miasta objętymi konsolidacją rozliczeń podatku VAT w wartości netto. Rozliczenia dokonywane są na podstawie not księgowych bez naliczania podatku VAT i obejmują: sprzedaż biletów komunikacji miejskiej dla jednostek organizacyjnych Miasta (np. do szkół, przedszkoli, MOPR w celu realizacji ich zadań statutowych), sprzedaż usług w zakresie utrzymania czystości i stanu technicznego przystanków autobusowych dla Miasta. Są to wszystkie przychody jakie uzyskuje B i są one w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jednocześnie B dokonuje nieodpłatnie przewozu osób do tego uprawnionych na podstawie ustaw i Uchwał Rady Miasta. Część z tych praw przyznają ustawy na co Miasto nie ma wpływu jako zobowiązane do ich wykonania. Wielkość utraconych przychodów jest trudno policzalna. Podkreślono, że przed centralizacją, pomimo takiego samego stanu faktycznego (realizacja przewozów bezpłatnych) B posiadał uprawnienia do odliczenia 100 % VAT. Miasto wskazało, że jako czynny podatnik VAT składa scentralizowaną deklarację VAT, w której uwzględnia rozliczenia podatku zakładu budżetowego jakim jest B. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności zadania obejmują zapewnienie lokalnego transportu zbiorowego. Miasto realizuje to zadanie za pośrednictwem B. B otrzymuje dotacje przedmiotową, która jest przeznaczona na dopłatę do kosztów jednego wozokilometra.