Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 września 2018 r., sygn. I SA/Ol 403/18

Odpady

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Renata Kantecka Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski sędzia WSA Jolanta Strumiłło (sprawozdawca) Protokolant starszy sekretarz sądowy Monika Rząp po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 września 2018r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie gospodarowania odpadami komunalnymi oddala skargę.

Uzasadnienie

L. Sp. z o.o. Sp. k. w J. (dalej jako strona, skarżąca, Spółka) wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" r., w przedmiocie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Wnioskiem z dnia "[...]"Spółka zwróciła się do Rady Miejskiej o wydanie pisemnej interpretacji dotyczącej zakresu i sposobu zastosowania postanowień zawartych w uchwale nr "[...]" z dnia 13 kwietnia 2016 roku w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej (Dz. Urz. Woj. "[...]" ze zm., dalej jako "Regulamin"), dotyczących minimalnej ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oraz ilości pojemników przeznaczonych do zbierania tego rodzaju odpadów, w szczególności ich wpływu na treść deklaracji dotyczącej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi sporządzanej przez właściciela nieruchomości na podstawie art. 6m ust. 1a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2016 roku poz. 250 ze zm., dalej powoływana również jako "u.c.p.g.").

Zdaniem Spółki w rezultacie uchwalenia Regulaminu istotnej zmianie uległy regulacje dotyczące rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych (tzw. "normatywu pojemnika"). Wejście w życie § 7 ust. 2 pkt 2 lit. I Regulaminu spowodowało znaczący wzrost minimalnej ilości pojemności pojemników na nieruchomościach zamieszkałych do zapełnienia w okresie tygodnia, która obecnie dla lokali branży mieszanej i spożywczo-przemysłowej wynosi 15 litrów na 1 m2 ich powierzchni całkowitej. Na podstawie § 8 ust. 3 lit. c regulaminu czystości i porządku uchylonego w związku z § 17 Regulaminu, lokale handlowe o powierzchni powyżej 100 m2 należało wyposażyć w "pojemniki o pojemności nie mniejszej niż 240 l/1 tydzień", bez wskazania ich ilości. W ocenie Spółki, postanowienia regulaminu w zakresie "normatywu pojemnika" nie mogą być traktowane przez organy samorządu gminnego jako kryteria decydujące o zakresie deklaracji dotyczącej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi sporządzanej przez właściciela nieruchomości na podstawie art. 6m ust. 1a u.c.p.g. Celem wniosku jest potwierdzenie lub wykluczenie istnienia wpływu istotnego podwyższenia wartości stanowiących "normatyw pojemnika" dla lokali spożywczo-przemysłowych na kształt deklaracji oraz wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez Spółkę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00