Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 września 2018 r., sygn. II SA/Ol 461/18

Wodne prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 września 2018 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora z dnia "[...]". nr "[...]" w przedmiocie opłaty za usługi wodne 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Dyrektora na rzecz Spółki A kwotę 370 zł (trzysta siedemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że "[...]"r. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w E (dalej: PGWWP ZZ w E) na podstawie art. 271 ust.1 pkt.3 lit. a ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (dalej: P.w.) ustaliło, w formie informacji rocznej E Sp. z.o.o. w E za okres "[...]"r. do "[...]"r. opłatę stałą w wysokości "[...]" zł za odprowadzanie do w wód: wód opadowych lub roztopowych. W dniu "[...]"r. Zarząd Zlewni w E uwzględnił złożoną reklamację co do opłaty, a następnie w dniu "[...]" r. przesłał E Sp. z.o.o. w E informację o anulowaniu uwzględnionej reklamacji i ponownie wystosował informację roczną ustalającą wysokość opłaty stałej w kwocie "[...]" zł za odprowadzanie do wód: wód opadowych lub roztopowych. Spółka ponownie złożyła w terminie reklamację, w której nie zgodziła się z wysokością ustalonej opłaty oraz podnosiła, że faktycznie nie istnieją urządzenia, których opłata stała dotyczy, bowiem usługa wodna nie jest wykonywana.

Decyzją z "[...]"r. Dyrektor Zarządu Zlewni PGWWP w E określił skarżącej za okres "[...]"r. - "[...]"r. opłatę stałą w wysokości "[...]"zł. za odprowadzanie do wód: wód opadowych i roztopowych. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że fakt nie zrealizowania systemu odwodnienia na podstawie pozwolenia wodnoprawnego pozostaje bez wpływu na obowiązek ponoszenia opłaty stałej przez adresata pozwolenia. Opłata stała za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych jest ściśle powiązana z wydanym pozwoleniem, a wielkości przyjęte w pozwoleniu stanowią składową wzoru służącego jej wyliczeniu. Opłata stała stanowi formę rekompensaty za samą gotowość środowiska do przyjęcia wód opadowych lub roztopowych, która powstaje od momentu uzyskania ostatecznego pozwolenia wodnoprawnego, niezależnie od tego czy faktycznie dochodzi do odprowadzenia tych wód do odbiorników. Spółka korzysta z usługi wodnej na podstawie pozwolenia wodnoprawnego "[...]"z dnia "[...]"r. na wprowadzanie do wód: wód opadowych i roztopowych w ilości "[...]" l.s, co oznacza, że zgodnie z art. 298 pkt. 1 P.w. zobowiązana jest ponosić opłatę za usługi wodne. Wyjaśniono, że stosownie do art. 273 ust. 6 P.w. w razie nie uznania reklamacji właściwy organ Wód Polskich, albo wójt, burmistrz lub prezydent miasta określają wysokość opłaty za usługi wodne w drodze decyzji. W sprawie zaistniała zatem przesłanka obligująca organ do wydania decyzji określającej wysokość opłaty stałej za okres "[...]"r. - "[...]"r., która wynosi "[...]" zł. za odprowadzanie do wód: wód opadowych lub roztopowych. Wysokość opłaty ustalono w oparciu o art. 271 ust.4 pkt.1 P.w. oraz § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz.U z 2017 r. poz. 2502).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00