Wyrok WSA w Lublinie z dnia 25 września 2018 r., sygn. III SA/Lu 158/18
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Robert Hałabis (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Grymuza,, Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak, Protokolant Starszy asystent sędziego Monika Samcik, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 25 września 2018 r. sprawy ze skargi A. I. na postanowienie Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] lutego 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania I. oddala skargę. II. przyznaje radcy prawnemu J. A. od Skarbu Państwa (Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie) kwotę [...] zł tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu, w tym [...] zł należnego podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia [...] lutego 2018 r. (nr 17/2018) Dyrektor [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa utrzymał w mocy postanowienie Kierownika Biura Powiatowego ARiMR w B. P. z dnia [...] września 2015 r. (nr [...]) o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie przyznania A. I. płatności rolnośrodowiskowej na rok 2015.
Zaskarżone postanowienie zostało wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
W dniu [...] czerwca 2015 r. A. I. złożył wniosek o przyznanie płatności rolnośrodowiskowej na rok 2015, a Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w B. P. postanowieniem z dnia [...] września 2015 r. odmówił wszczęcia postępowania w tej sprawie. Powołując się na treść art. 61a § 1 k.p.a. oraz § 32 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Program rolnośrodowiskowy" objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2013 r. poz. 361, z późn. zm. - dalej jako "rozporządzenie rolnośrodowiskowe") organ wyjaśnił, że wniosek o przyznanie płatności złożono z uchybieniem siedmiomiesięcznego terminu określonego w § 32 ust. 2 tego rozporządzenia. Niezachowanie terminu wynikało z tego, że strona jako następca prawny dotychczasowego beneficjenta płatności rolnośrodowiskowej objęła grunty rolne w posiadanie w dniu [...] września 2014 r., co wynikało z dołączonej do wniosku umowy dzierżawy, a zatem upłynął ustawowy termin na złożenie tego rodzaju wniosku. W takich okolicznościach - na podstawie art. 61a § 1 k.p.a. - postępowanie nie mogło być wszczęte, bowiem wniosek nie został złożony w terminie 7 miesięcy od dnia przeniesienia posiadania gruntów.