Wyrok WSA w Lublinie z dnia 12 września 2018 r., sygn. I SA/Lu 318/18
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz-Roicka Sędziowie WSA Krystyna Czajecka-Szpringer WSA Andrzej Niezgoda (sprawozdawca) Protokolant Referent stażysta Jacek Zięba po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 12 września 2018 r. sprawy ze skargi G. W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] marca 2018 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną indywidualną interpretacją z dnia [...] r. nr [...] Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, dalej: "Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej", "organ interpretacyjny", uznał, że nieprawidłowe jest stanowisko Gminy P. , dalej: "Gmina", "wnioskodawca", "skarżąca", przedstawione we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania dofinansowania ze środków europejskich na realizację projektu.
We wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia [...] stycznia 2018 r., uzupełnionego pismem z dnia [...] lutego 2018 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina, która jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, dalej: "VAT", będzie realizowała projekt pn. "Wzrost wykorzystania odnawialnych źródeł energii w gminie P. ", współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa L. na lata 2014-2020, Działanie 4.1. Wsparcie wykorzystania Odnawialnych źródeł energii ("OZE"). Ubiegając się o dofinansowanie Gmina, nie wskazała podatku naliczonego od wydatków na inwestycję jako wydatku kwalifikowanego projektu. W ramach projektu, zawarła z mieszkańcami umowy, zgodnie z którymi w zamian za odpłatność mieszkańca na rzecz Gminy wykona montaż i podpięcie instalacji na budynkach mieszkańców oraz na gruntach poszczególnych nieruchomości, w skład których instalacji będą wchodziły: kolektory słoneczne i kotły na biomasę, nadto udostępni ona mieszkańcom zamontowane instalacje, a także przeniesie prawo własności na rzecz mieszkańców po upływie określonego czasu. Wnioskodawca w ramach realizacji umowy zabezpieczy rzeczową i finansową realizację projektu (na którą składa się wyłonienie wykonawcy instalacji oraz nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych), ustalenie harmonogramu montażu instalacji, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe projektu.