Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Krakowie z dnia 11 września 2018 r., sygn. I SA/Kr 511/18

Prawo pomocy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Urszula Zięba po rozpoznaniu w dniu 11 września 2018r. na posiedzeniu niejawnym sprzeciwu C. Sp. z o. o. z/s w G. od postanowienia Starszego Referendarza Sądowego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 lipca 2018r., sygn. akt I SA/Kr 511/18 w przedmiocie prawa pomocy w zakresie zwolnienia od kosztów sądowych w sprawie ze skargi na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 12 marca 2018r. nr [...] w przedmiocie zwrotu części dotacji podmiotowej za rok 2010 i 2011 postanawia: utrzymać w mocy postanowienie Starszego Referendarza Sądowego z dnia 13 lipca 2018r., sygn. akt I SA/Kr 511/18, oddalające wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych.

Uzasadnienie

W odpowiedzi na zarządzenie Przewodniczącego Wydziału z dnia 18 maja 2018r. o wezwaniu do uiszczenia wpisu od skargi w wysokości [...] zł strona skarżąca C. Sp. z o.o. w G. złożyła wniosek o przyznanie jej prawa pomocy obejmującego zwolnienie w całości od kosztów sądowych.

Z danych zawartych w formularzu "PPPr" wynika, że wysokość kapitału zakładowego Spółki wynosi [...] zł. Wartość środków trwałych wnioskodawcy według bilansu za ostatni rok wyniosła [...] zł, a ostatni rok obrotowy został zamknięty stratą w wysokości -[...] zł. Wskazano ponadto, iż Spółka dysponuje trzema rachunkami bankowymi: w [...], [...] i [...], których stan na koniec miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku wynosił odpowiednio: [...] zł, -[...] zł i -[...] zł.

W uzasadnieniu wniosku o przyznaniu prawa pomocy podniesiono, iż Spółka prowadzi w 80% swojej działalności, działalność oświatową - sieć niepublicznych szkół dla dorosłych, które finansowane są z budżetu państwa w oparciu o art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017r., poz. 2203). Zakres prowadzonej działalności sprowadza się przede wszystkim do pełnienia funkcji osoby prowadzącej dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych. Owa działalność oświatowa - mająca charakter niegospodarczy - jest z założenia deficytowa i aby była prowadzona, wymaga wsparcia ze środków publicznych. Podstawowym, a zarazem jedynym (Spółka nie pobiera żadnych opłat od swoich słuchaczy) źródłem finansowania prowadzonej działalności są dotacje oświatowe. Podniesiono, iż Spółka jest w bardzo trudnej sytuacji finansowej, rok 2017 zakończyła ze startą w wysokości -818.364,90 zł. Sprawa, której dotyczy skarga dotyczy prowadzonych przez Spółkę w 2010 i 2011r. szkół, tj. Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych oraz Prywatnego uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w O.. Druga z ww. szkół została zamknięta w 2013r. z uwagi na fakt, że ustawodawca w 2014r. nie przewidywał już takiej formy kształcenia osób dorosłych. Pierwsza z ww. szkół została natomiast zamknięta w 2018r. z uwagi na nierentowność tego oddziału, bardzo niskie stawki dotacji i wynikające z tego faktu problemy finansowe. Zdaniem wnioskodawcy wyegzekwowanie dochodzonej kwoty zagroziłoby zwolnieniem kilkuset pracowników Spółki, jak i uniemożliwiłoby ukończenie nauki dla ponad 2.000 uczniów zdobywających wykształcenie z uwagi na konieczność zamknięcia większości, jeśli nie wszystkich, prowadzonych szkół. Opłacenie wpisu sądowego od skargi w wysokości [...] zł byłoby znacznym obciążeniem dla Spółki, zwłaszcza, że kwota ta musiałaby być poniesiona z własnych środków Spółki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00