Wyrok WSA w Krakowie z dnia 4 września 2018 r., sygn. III SA/Kr 1409/17
Inspekcja sanitarna
|Sygn. akt III SA/Kr 1409/17 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 4 września 2018 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Bożenna Blitek, Sędziowie: WSA Halina Jakubiec (spr.), NSA Krystyna Kutzner, Protokolant: Tomasz Famulski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 września 2018 r., sprawy ze skargi P. L. na decyzję [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia 31 sierpnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie zaprzestania prowadzenia działalności skargę oddala.
Uzasadnienie
Wojewódzki Inspektor Sanitarny decyzją z dnia 30 sierpnia 2017 r. nr [...] utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] 2017 r., znak: [...] zakazującą P. L. (dalej w skrócie skarżącemu) wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktu o nazwie TC (w postaci bezowego proszku) zawierającego w swoim składzie 4-MC, który od dnia 17 września 2016 r. został wpisany na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 sierpnia 2016 r. w sprawie wykazu nowych substancji psychoaktywnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1393) do wykazu nowych substancji psychoaktywnych oraz α-PVT i który spełnia definicję środka zastępczego.
Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Jako podstawę prawną decyzji wskazano przepis art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.,: Dz. U. z 2017 r. poz. 1257, zwany dalej kpa) w zw. z art. 44 b, 44 c ust. 4, 5, 6 oraz art. 4 pkt 11 a pkt 27, pkt 34 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j,: Dz. U. z 2016 r. poz. 224).
Z uzasadnienia powyższej decyzji wynika następujący stan faktyczny:
W dniu 21 marca 2017 r. została przeprowadzona przez pracowników Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy udziale funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w sklepie "G" w Z przy ul. N kontrola w zakresie przestrzegania przez przedsiębiorcę przepisów regulujących zakaz wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej środków zastępczych. Przed podjęciem czynności kontrolujący okazali legitymacje służbowe, poinformowali o zakresie kontroli oraz o prawach i obowiązkach kontrolowanego, a także wręczyli upoważnienie do kontroli nr [...]. Odstąpiono od zasady czynnego udziału strony w postępowaniu z racji podjęcia uzasadnionego podejrzenia, że sprzedawane w przedmiotowym sklepie produkty mogą stwarzać bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi. Skarżący podpisał protokół.