Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 30 sierpnia 2018 r., sygn. I SA/Po 434/18
Podatek dochodowy od osób fizycznych; Podatkowe postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Nikodem Sędzia WSA Karol Pawlicki Protokolant: st. sekr. sąd. Joanna Świdłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 09 sierpnia 2018 r. sprawy ze skargi KP na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2010 r. oddala skargę
Uzasadnienie
Naczelnik Urzędu Skarbowego w P. decyzją z dnia [...] r., nr [...], określił K. P. (dalej jako: "podatnik", "strona" lub "skarżący") zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2010 r. w wysokości [...] zł.
W motywach rozstrzygnięcia wskazano m.in., że podatnik w 2010 r. prowadził działalność gospodarczą pod firmą X. K. P. (dalej jako: "X."), przedmiotem której była produkcja lodów i mrożonek, prowadzenie punktów sprzedaży detalicznej i hurtowej, prowadzenie punktów gastronomicznych oraz świadczenie usług naprawy pojazdów mechanicznych. Przeprowadzone u strony postępowanie wykazało nieprawidłowości w podatku dochodowym od osób fizycznych, które wynikały z zawyżenia przez podatnika kosztów uzyskania przychodów o kwotę [...]zł w związku z zaewidencjonowaniem:
1) 2525 faktur zbiorczych dotyczących zakupu paliwa na podstawie paragonów, wystawionych przez Q. Sp. z o.o. (dalej jako: "Q."), w punktach stacji: K. ul. [...], K. ul. [...] oraz O. ul. [...], które nie dokumentowały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych,
2) 41 faktur wystawionych przez E. Sp.j., 19 faktur wystawionych przez "M. " Sp. z o.o., 15 faktur wystawionych przez "K. " Sp. z o.o., 11 faktur wystawionych przez Y. S.A., które dokumentowały zakup paliwa do pojazdów samochodowych wyrejestrowanych i oddanych do demontażu przez firmę X..
Odnośnie nieprawidłowości wskazanych w pkt 1 organ stwierdził, że zeznania świadków (pracowników i agentów stacji paliw Q., pracowników spółki Q. w W.) oraz wyjaśnienia spółki Q. wykluczają możliwość wystawienia na stacjach paliw Q. w K. przy ul. [...] i ul. [...] oraz w O. przy ul. [...], spornych faktur VAT. W tym kontekście wskazano, że zainstalowany w 2010 r. na stacjach paliw Q. program komputerowy uniemożliwiał wystawienie i wydrukowanie faktury VAT i nie zapisanie jej w rejestrze. Na ww. stacjach na podstawie paragonów wystawiano w poszczególnych miesiącach 2010 r. od 2 do 40 faktur VAT, natomiast firma X. posiadała faktury z tych stacji w ilościach od 192 do 322 sztuk miesięcznie. Na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego organ stwierdził, że sporne faktury VAT nie zostały wystawione na ww. stacjach paliw, lecz zostały one wygenerowane z programu, który został wcześniej skopiowany i zainstalowany na innym komputerze bądź innym nośniku danych. Ponadto organ zwrócił uwagę, że faktury, które znalazły potwierdzenie w dokumentacji spółki Q. (1 faktura z października 2010 r. oraz 93 faktury z grudnia 2010 r.) zostały wystawione zgodnie z obowiązującymi w tej spółce procedurami, tj. "jedna faktura do jednego paragonu". Kopie tych faktur wraz z oryginałami paragonów znajdują się w dokumentacji spółki Q. i zostały ujęte w rejestrach faktur do paragonów, prowadzonych na każdej stacji. Data sprzedaży (poza jednym przypadkiem) różni się od daty wystawienia faktury i jest zgodna z datą wystawienia paragonu fiskalnego. Zakwestionowane faktury natomiast, które nie znalazły potwierdzenia w dokumentacji spółki Q., charakteryzują się odmiennymi parametrami. Podkreślono, że wskazane na tych fakturach ceny nie znajdywały odzwierciedlenia w cenach faktycznie stosowanych w danych miesiącach na stacjach paliw.