Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 6 lipca 2018 r., sygn. I SA/Gl 905/17

Finanse publiczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Eugeniusz Christ (spr.), Sędziowie WSA Beata Machcińska, Bożena Suleja-Klimczyk, Protokolant Katarzyna Czabaj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 czerwca 2018 r. sprawy ze skargi S. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dotacji pobranej w nadmiernej wysokości w 2011 r., wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem w 2011 r. oraz kwoty dotacji do zwrotu 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach na rzecz strony skarżącej kwotę 10.287 (dziesięć tysięcy dwieście osiemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] Nr [...], działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2017. 1257 ze zm., dalej k.p.a.), po rozpatrzeniu odwołania pani S. B. (dalej strona), reprezentowanej przez radcę prawnego, od decyzji Dyrektora Miejskiego Centrum Oświaty w T. (dalej organ) z dnia [...] Nr [...] w sprawie:

1) określenia dotacji pobranej w nadmiernej wysokości przez stronę na prowadzenie A w T. (dalej szkoła lub A) w 2011 r. w kwocie [...]zł;

2) określenia dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem w 2011 r. w wysokości [...]zł

3) określenia do zwrotu dotacji w wysokości [...]zł, w tym: 1) dotację pobraną w nadmiernej wysokości w kwocie [...]zł, 2) dotację wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem (skorygowaną o dotację pobraną w nadmiernej wysokości) w kwocie [...];

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (dalej SKO lub Kolegium) utrzymało w mocy decyzję organu.

Uzasadniając rozstrzygnięcie SKO wskazało, że w odwołaniu od zaskarżonej decyzji strona zarzuciła naruszenie przepisów postępowania i prawa materialnego (art. 90 ust. 3a ustawy o systemie oświaty), powtórzonych następnie w skardze. SKO przytoczyło treść art. 90 ust. 2 i ust. 2a, art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004. 256. 2572, z późn. zm.; zwanej dalej w skrócie: ustawa oświatowa lub ustawa), stwierdzając, że Rada Miasta Tychy podjęła uchwałę Nr 0150/XXXII/711/09 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu miasta dla przedszkoli, szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne na terenie Miasta Tychy oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania (Dz. Urz. Woj. Śląsk. Nr 154, poz. 3001 z późn. zm. - dalej uchwała). Zgodnie z § 1 ust. 3 tej uchwały niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek nauki otrzymują dotacje na każdego ucznia w wysokości 50% planowanych wydatków bieżących zapisanych w uchwale budżetowej, ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju, w przeliczeniu na jednego ucznia, wg stanu na początek roku budżetowego. Dokonując wykładni tego przepisu Kolegium stwierdziło, że wysokość dotacji, która może być udzielona z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, uzależniona jest od połowy kwoty ustalonej w budżecie Miasta Tychy wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju, w przeliczeniu na jednego ucznia. Rada Miasta Tychy przyjęła więc minimalne, dozwolone ustawą kwoty dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, nierealizujących obowiązku szkolnego lub nauki. Jednocześnie tak ustawa o systemie oświaty, jak i uchwała w brzmieniu obowiązującym w roku 2011 nie przewidywały żadnych dodatkowych warunków uznania osoby za ucznia, a zwłaszcza warunku uczestnictwa w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu. Powołując się na treść art. 90 ust. 3d ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. wyjaśniło, że na mocy ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw art. 90 ust. 3d otrzymał nowe brzmienie. Zgodnie ze znowelizowanym art. 90 ust. 3d pkt 1 dotacje, o których mowa w ust. 1a-3d, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na: 1) pokrycie wydatków bieżących szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki, w tym na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej szkołę, przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego, z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego. W ocenie Kolegium znowelizowanemu przepisowi należy przypisać charakter doprecyzowujący powołując się przy tym na wyrok NSA z dnia 9 maja 2013 r., sygn. akt I GSK 208/12 oraz analogiczny z dnia 19 września 2013 r., sygn. akt II OSK 1302/13. Podało, że następna nowelizacja przepisu art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty, która weszła w życie z dniem 31 marca 2015 r. miała także charakter wykładni autentycznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00