Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 14 czerwca 2018 r., sygn. I SA/Sz 243/18
Egzekucyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Kowalewska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Joanna Wojciechowska Sędzia WSA Ewa Wojtysiak po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 14 czerwca 2018 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi K. Ł. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] stycznia 2018 r. nr [...] w przedmiocie zarzutów zgłoszonych w postępowaniu egzekucyjnym 1. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w K. z dnia 27 października 2017 r. Nr [...], 2. uchyla stanowisko wierzyciela [...] S.A. z dnia 25 sierpnia 2016 r. nr [...] [...], 3. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej na rzecz K. Ł. kwotę [...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
K. Ł. (dalej: "Strona", "Zobowiązana", "Skarżąca") wniosła skargę na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w S. z dnia 18 stycznia 2018 r., nr [...], [...] którym utrzymano w mocy postanowienie Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w K. z dnia 27 października 2017 r., nr 3210,[...] W przedmiocie uznania za nieuzasadnione zarzutów w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej.
Do wydania zaskarżonego postanowienia doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego w K. (dalej: "organ egzekucyjny") prowadził wobec Zobowiązanej postępowanie egzekucyjne na podstawie tytułu wykonawczego o nr [...] z dnia 14 marca 2016 r. wystawionego przez wierzyciela - Pocztę [...] SA obejmującego należność z tytułu opłat abonamentowych za okres od stycznia 2011 r. do lipca 2014 r. W piśmie z dnia 17 maja 2016 r. Strona podniosła zarzut nieistnienia obowiązku oraz brak możliwości prowadzenia egzekucji administracyjnej wskazując, że nie posiada odbiornika telewizyjnego ani radiowego, nie posiada też żadnej umowy z TVP SA. Dyrektor Centrum Obsługi Finansowej Poczty [...] SA (dalej: "wierzyciel"), postanowieniem z dnia 25 sierpnia 2016 r., nr [...] [...], działając na podstawie art. 34 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1619 ze zm. - dalej: "u.p.e.a.") w związku z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1204 ze zm. - dalej: u.o.a.), uznał zarzut za nieuzasadniony. W motywach rozstrzygnięcia wierzyciel powołał się na regulacje u.o.a., z których wynika obowiązek rejestracji odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych i uiszczania opłat za ich użytkowanie. Wskazał, że obowiązek uiszczania opłaty trwa do dnia poprzedzającego zgłoszenie wyrejestrowania lub do miesiąca, w którym dopełniono w placówce Poczty [...] SA formalności związanych ze zwolnieniem od opłat, bądź uzyskano zwolnienie z mocy prawa. Podkreślił, że abonent ma obowiązek powiadomienia właściwej placówki Poczty [...], m.in. o fakcie zaprzestania używania odbiornika. Tylko takie działanie może doprowadzić do ustania obowiązku wnoszenia opłat z tytułu użytkowania odbiornika. W sytuacji gdy abonent nie dokona skutecznego wyrejestrowania w dalszym ciągu jest zobowiązany do uiszczenia stosownych opłat. W dalszej części uzasadnienia wierzyciel stwierdził, że rejestracja odbiorników rtv pod adresem - [...] została dokonana na imię i nazwisko Zobowiązanej. Zobowiązanej nadano, na podstawie rozporządzenia Ministra Transportu z 25 września 2007 r. w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz. U. Nr 187 poz. 1342, dalej: "rozporządzenie Ministra Transportu z 2007 r."), indywidualny numer identyfikacyjny - 07648508. Użytkownicy odbiorników rtv, którzy dokonali ich rejestracji na podstawie przepisów wykonawczych wynikających z ustawy o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. oraz wcześniejszych uregulowań prawnych, poprzedzających ustawę z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych, pozostali abonentami zobowiązanymi do uiszczania opłat abonamentowych (za wyjątkiem osób, które dopełniły formalności zwolnienia od opłat lub wyrejestrowania). Z uwagi na fakt, że Zobowiązana nie przedstawiła dowodu na wyrejestrowanie odbiornika, zarzut nieistnienia obowiązku nie mógł zatem zostać uwzględniony.