Postanowienie WSA w Olsztynie z dnia 26 czerwca 2018 r., sygn. II SAB/Ol 120/17
Służba celna
Dnia 26 czerwca 2018 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Beata Jezielska Sędziowie sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 czerwca 2018 roku sprawy ze skargi A. S. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w złożeniu propozycji służby postanawia - odrzucić skargę.
Uzasadnienie
"[...]" złożył do tut. Sądu skargę na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w "[...]" w związku z brakiem realizacji ustawowego obowiązku przedstawienia skarżącemu propozycji służby w Służbie Celno-Skarbowej w Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 16 listopada 2016r. (Dz.U. z 2016r. poz. 1948 ze zm., dalej jako: ustawa Przepisy wprowadzające KAS), pomimo upływu ustawowo wyznaczonego tam terminu, tj. 31 maja 2017r.
Wniósł o zobowiązanie organu do niezwłocznego złożenia skarżącemu propozycji służby w Służbie Celno-Skarbowej uwzględniającej posiadane przez skarżącego kwalifikacje, przebieg jego służby oraz dotychczasowe miejsca zamieszkania.
W uzasadnieniu wskazał, że Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w "[...]" miał obowiązek prawny wręczenia skarżącemu propozycji służby w terminie do 31 maja 2017r. na podstawie ustawy Przepisy wprowadzające KAS, co wynika z art. 165 ust. 7 tej ustawy. W związku z tym w niniejszej sprawie zachodzi bezczynność organu.
Skarżący podał, że do służby przygotowawczej w Służbie Celnej został powołany w dniu 31 grudnia 1998r. Z dniem 1 marca 2017r. na mocy art. 165 ust. 3 ustawy Przepisy wprowadzające KAS stał się z mocy prawa funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej.
W maju 2017r. okazało się, że nie dostał propozycji służby, a otrzymał jedynie w dniu 12 maja 2017r. propozycję pracy, będącą zdaniem skarżącego w istocie decyzją o zwolnieniu go ze służby, gdyż zarówno jej przyjęcie, jak i ewentualne nieprzyjęcie skutkowało w efekcie zwolnieniem ze służby i utratą statusu funkcjonariusza. Podał, że działając pod silnym przymusem prawnym i ekonomicznym został zmuszony do przyjęcia propozycji (oświadczenie z dnia 29 maja 2017r.), ale cały czas kwestionuje jej zasadność i domaga się złożenia mu propozycji służby, a tym samym utrzymania statusu funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej. Skarżący wyjaśnił, że pismem z dnia 22 maja 2017r., wezwał organ do przedstawienia mu propozycji służby, ale wezwanie to okazało się nieskuteczne. W związku z brakiem propozycji służby złożył także zażalenia do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, między innymi na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w "[...]", a ponadto pismem z dnia 13 czerwca 2017r. wezwał organ do usunięcia naruszenia prawa, co nie dało jednak pozytywnego rezultatu.