Orzeczenie
Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 14 czerwca 2018 r., sygn. II SAB/Go 24/18
Służba celna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Sędziowie Sędzia WSA Michał Ruszyński (spr.) Sędzia WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski Protokolant st.sekr.sąd. Elżbieta Dzięcielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 czerwca 2018 r. sprawy ze skargi B.A. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w przedmiocie złożenia propozycji służby I. zobowiązuje Dyrektora Izby Administracji Skarbowej do złożenia B.A. pisemnej propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby, która uwzględni posiadane kwalifikacje i przebieg dotychczasowej służby, także dotychczasowe miejsce zamieszkania, w terminie 14 dni od dnia doręczenia akt organowi wraz z odpisem prawomocnego wyroku, II. stwierdza, iż organ dopuścił się bezczynności, która nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.
Uzasadnienie
Pismem z [...] marca 2018 r. B.A. (skarżący) wniósł skargę na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (określanego dalej: DIAS) polegającą na niewywiązaniu się z ustawowego obowiązku złożenia propozycji służby na podstawie art. 165 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm. - określanej dalej jako u.p.w.u.KAS).
W konkluzji swej skargi skarżący wniósł o stwierdzenie bezczynności DIAS i zobowiązanie tego organu do bezzwłocznego przedstawienia skarżącemu propozycji służby bądź pracy w Służbie Celno-Skarbowej uwzględniającej posiadane kwalifikacje, przebieg służby oraz dotychczasowe miejsce zamieszkania.
W uzasadnieniu skarżący podniósł, iż od [...].08.1978 r. pełnił służbę w Izbie Celnej, na stanowisku Naczelnika Wydziału. 28 lutego 2017 r. podobnie jak wielu innych funkcjonariuszy skarżący otrzymał informację, że z dniem 1 marca 2017 r. będzie wykonywał obowiązki służbowe w Urzędzie Celno-Skarbowym, pod adresem [...]. W maju 2017 r. okazało się, że skarżący nie otrzymał propozycji służby, w sytuacji gdy jego koledzy i koleżanki z pracy takowe dostawali. Przy piśmie z [...] czerwca 2017 r. skarżący wniósł do DIAS o pisemne wskazanie jakie przesłanki legły u podstaw decyzji o nieprzedstawieniu propozycji służby oraz o wydanie decyzji zwalniającej ze służby. Pomimo tego skarżący nie otrzymał ani propozycji służby, ani propozycji pracy, ani też decyzji zwalniającej ze służby. DIAS wskazał natomiast, że w jego ocenie posiada on uprawnienia zarówno do przedłożenia jak i nieprzedłożenia propozycji bez obowiązku uzasadniania swojego stanowiska. W ocenie DIAS brak jest również podstaw prawnych do wydania decyzji o zwolnieniu ze służby.