Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 maja 2018 r., sygn. IV SAB/Wr 27/18
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alojzy Wyszkowski Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Wydziale IV w trybie uproszczonym sprawy ze skargi Fundacji A na bezczynność Fundacji "B" we W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. zobowiązuje Fundację "B" we W. do rozpatrzenia wniosku skarżącej z dnia [...] listopada 2017 r. w terminie 14 dni od otrzymania prawomocnego wyroku wraz z aktami administracyjnymi; II. stwierdza, że bezczynność Fundacji "B" we W. nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; III. oddala wniosek o przyznanie na rzecz skarżącej sumy pieniężnej; IV. zasądza od Fundacji "B" we W. na rzecz skarżącej kwotę 217 zł (dwieście siedemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W dniu [...] XI 2017 r. Fundacja A z siedzibą we W. (dalej "skarżąca") złożyła drogą elektroniczną do Fundacji X z siedzibą we W. (dalej "organ") wniosek o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej realizacji w 2017 r. zadania publicznego w postaci prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej nr [...] i nr [...] we W. przy [...], poprzez podanie wysokości wynagrodzenia wypłaconego wskazanym we wniosku osobom w okresie od [...] I do [...] III 2017 r. lub przesłanie skanów (w formacie pdf) rachunków i faktur VAT wystawionych w tym zakresie. Ponadto strona zwróciła się o podanie wymiaru godzin, w jakim wymienione we wniosku osoby realizowały zadanie publiczne w miesiącach: I, II i III 2017 r., ewentualnie o przesłanie skanów (w formacie pdf) kart ewidencji ich czasu pracy.
Pismem z dnia [...] XII 2017 r. organ zawiadomił skarżącą, że zawnioskowane przez nią informacje nie stanowią informacji publicznej.
Pismem procesowym z dnia [...] XII 2017 r. skarżąca wniosła do tutejszego Sądu skargę na bezczynność organu w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej żądając: zobowiązania organu do załatwienia sprawy wniosku, przyznania na rzecz skarżącej sumy pieniężnej w kwocie 500 zł i zasądzenia kosztów postępowania. Uzasadniając skargę wskazano, że pomimo upływu ustawowego terminu organ nie udostępnił żądanych informacji, ani nie została wydana decyzja odmowna. Podmiot zobowiązany ograniczył się jedynie do stwierdzenia, że żądane informacje nie mają charakteru informacji publicznej. Według skarżącej, informacje dotyczące świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej, zleconej przez jednostkę samorządu powiatowego, mają charakter publiczny. Dotyczy to w szczególności umów zawartych przez organ w celu realizacji wskazanego zadania publicznego. Na podmiocie zobowiązanym spoczywa ustawowy obowiązek udostępnienia tego rodzaju informacji, który wprost wynika z art. 4a pkt 1 ustawy z dnia 24 IV 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2018 r., poz. 450). Negacja publicznego charakteru żądanej informacji stanowi rażące naruszenie prawa do informacji i jest kolejnym z rzędu i świadomym uniemożliwieniem skarżącej dostępu do informacji publicznej, co uzasadniać powinno zastosowanie sankcji finansowej. Skarżąca podkreśliła, że zasada transparentności wydatkowania środków publicznych dotyczy w takim samym stopniu wydatków ponoszonych na realizację zadania nieodpłatnej pomocy prawnej pomiędzy powiatem a adwokatami/radcami prawnymi wskazanymi przez dziekanów tych samorządów zawodowych, jak i wydatków ponoszonych w tym celu przez organizacje pozarządowe, którym powiat powierzył realizację zadania publicznego.