Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 kwietnia 2018 r., sygn. III SA/Kr 192/18
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożenna Blitek Sędziowie WSA Janusz Kasprzycki (spr.) WSA Hanna Knysiak-Sudyka Protokolant Małgorzata Krasowska-Świt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 kwietnia 2018 r. sprawy ze skargi W. I. na czynność Prezydenta Miasta - Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej z dnia 7 grudnia 2017 r. w przedmiocie ustalenia i przyznania wynagrodzenia za sprawowanie funkcji kuratora dla nieznanej z miejsca pobytu stwierdza bezskuteczność czynności.
Uzasadnienie
Zaskarżonym przez W. I. (dalej skarżący) pismem z dnia 7 grudnia 2017 r., znak: [...], Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, działając z upoważnienia Prezydenta Miasta ustalił i przyznał skarżącemu wynagrodzenie za sprawowanie kurateli w sprawie zakończonej wydaniem decyzji z dnia 18 lutego 2015 r., znak: [...], w kwocie 240,00 zł brutto, z uwzględnieniem kwoty podatku od towarów i usług.
Powyższe pismo zostało wydane w następujących okolicznością stanu faktycznego i prawnego:
Postanowieniem z dnia 28 kwietnia 2014 r., sygn. akt [...], Sąd Rejonowy, Wydział III Rodzinny i Nieletnich ustanowił skarżącego kuratorem dla nieznanej z miejsca pobytu M. R. celem reprezentowania jej w postępowaniu administracyjnym w przedmiocie ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
Decyzją z dnia 18 lutego 2015 r., znak: [...], Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, po rozpatrzeniu wniosku skarżącego, jako ustanowionego kuratora, odstąpił od ustalenia dla nieznanej z miejsca pobytu M. R. odpłatności z pobyt jej córki w pieczy zastępczej, nie dłużej jednak niż do uzyskania przez nią pełnoletności.
Pismem z dnia 6 września 2017 r. skarżący zwrócił się do organu z wnioskiem o wypłatę wynagrodzenia za czynności zdziałane przez niego jako kuratora. Podniósł, że w orzecznictwie sądowo - administracyjnym dominująca jest interpretacja, iż zasady wynagrodzenia kuratora w sprawach administracyjnych de facto są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 listopada 2013 r. w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia i zwrotu wydatków poniesionych przez kuratorów ustanowionych dla strony w sprawie cywilnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1476). Tak też wskazał Naczelny Sąd Administracyjny. Wniosek taki wypływa też, zdaniem skarżącego, z przepisu art. 2 i 32 Konstytucji RP oraz nakazu wykładni systemowej przepisów. W konsekwencji uważa więc, że jego wynagrodzenie powinno być ustalane i wypłacone na podstawie ww. rozporządzenia, które z kolei odsyła do rozporządzenia o wynagradzaniu adwokatów. To ostatnie w sprawach o wartości przedmiotu sporu mieszczącej się w przedziale od 5 do 10 000 zł ustala wynagrodzenie minimalne w kwocie netto 1200 zł, zaś w przedziale od 1500 do 5 000 - 600 zł. netto. Twierdzi, że organ powinien więc mu wypłacić wynagrodzenie według stawek minimalnych plus podatek VAT, tj. w łącznej sumie 5 166 zł.