Wyrok WSA w Kielcach z dnia 25 kwietnia 2018 r., sygn. II SA/Ke 670/16
Ruch drogowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Detka, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Armański (spr.), Sędzia WSA Jacek Kuza, Protokolant Sekretarz sądowy Joanna Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 kwietnia 2018 r. sprawy ze skargi R. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 18 maja 2016 r. znak: [...] w przedmiocie cofnięcia uprawnionemu diagnoście uprawnienia do wykonywania badań technicznych pojazdów oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r., znak: [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. utrzymało w mocy decyzję Starosty Buskiego z dnia [...] r., znak: [...], o cofnięciu uprawnionemu diagnoście R. S. uprawnienia do wykonywania badań technicznych pojazdów udzielonego w dniu 30 grudnia 2002 r. (aktualny nr identyfikacyjny [...]) oraz o zobowiązaniu ww. diagnosty do zwrotu pieczątek indentyfikacyjnych w terminie 7 dni od dnia, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna.
W uzasadnieniu organ II instancji przedstawił następujący stan faktyczny
i prawny sprawy.
W dniu 3 lutego 2015 r. na Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (OSKP) "[...]"[...], badaniom technicznym nr [...] poddana została naczepa ciężarowa m-ki [...], nr rej. [...], na której zamontowana była cysterna ciśnieniowa opróżniana lub napełniana ciśnieniem wyższym niż 0,5 bara w ruchu drogowym. Badanie techniczne, zakończone wynikiem pozytywnym, przeprowadził R. S., wydając zaświadczenie nr [...].
W piśmie z dnia 5 listopada 2015 r. działający z upoważnienia Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) Kierownik Oddziału Terenowego w Krakowie zawiadomił Prokuraturę Okręgową w Krakowie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa polegającego na naruszeniu art. 81 ust. 12 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym ("Prd") oraz § 6 ust. 7 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych badaniach. W uzasadnieniu wskazano, że ww. diagnosta przeprowadzając badania nie dysponował aktualnymi dokumentami stwierdzającymi sprawność urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu sprawowanemu przez TDT. Protokół z badania urządzenia technicznego oraz decyzja zezwalająca na eksploatację ww. urządzenia (z dnia 7 sierpnia 2013 r., znak: [...]) były bowiem ważne do dnia 30 kwietnia 2014 r.