Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 5 kwietnia 2018 r., sygn. II SA/Ke 133/18

Drogi publiczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Dorota Chobian, Asesor WSA Agnieszka Banach, Protokolant Magdalena Niźnik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 kwietnia 2018 r. sprawy ze skargi P. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] znak: [...] w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Starosty z dnia [...] orzekającą o zatrzymaniu P.P. prawa jazdy kategorii B, dokument nr [...], wydany dnia [...] przez Starostę na nazwisko P.P.A., na okres 3 miesięcy od 2 października 2017 r. do 2 stycznia 2018 r. włącznie, z rygorem natychmiastowej wykonalności.

W uzasadnieniu takiej decyzji organ odwoławczy stwierdził, że Komendant Powiatowy Policji pismem z dnia 2 października 2017 r. zwrócił się do Starosty Powiatowego z wnioskiem o wydanie na podstawie art. 102 ust. 1 pkt 4 decyzji administracyjnej o zatrzymaniu prawa jazdy P.P.W uzasadnieniu wyjaśnił, że P.P. w dniu 2 października 2017 r. ok. godz. 16.05 w miejscowości Z., kierując samochodem osobowym marki ford nr rej. [...] przekroczył dozwoloną prędkość jazdy o 61 km/h w terenie zabudowanym, czym popełnił wykroczenie określone w art. 92a Kodeksu wykroczeń. Jednocześnie Komendant załączył do tego wniosku notatkę służbową sporządzoną przez funkcjonariusza, który zatrzymał P.P. prawo jazdy. Wyjaśnił także, że P.P. nie przyjął mandatu karnego, w związku z czym sporządzono wniosek o ukaranie do Sądu.

W ocenie organu odwoławczego wniosek Komendanta Powiatowego Policji z dnia 2 października 2017 r. stanowi niewątpliwie informację, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, będącą podstawą wydania decyzji, o której mowa w art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy o kierujących pojazdami, dotyczącej zatrzymania prawa jazdy na 3 miesiące. Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2017 r. nowym brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, podstawa wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy za przekroczenie w terenie zabudowanym dozwolonej prędkości o więcej niż 50 km/h przestała być okoliczność zatrzymania kierującemu prawa jazdy. Podstawę do zatrzymania prawa jazdy podczas kontroli drogowej oraz wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy stanowi sam fakt ujawnienia wykroczenia, tj. kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym. Przepis art. 102 ustawy o kierujących pojazdami stanowi, że jedyną i wyłączną okolicznością, która przesądza o obowiązku wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy jest właśnie ww. informacja. Organy administracji publicznej nie badają w związku z tym, w jakich okolicznościach doszło do popełnienia wykroczenia, ani okoliczności dotyczących sposobu pomiaru prędkości, czy rodzaju urządzeń do tego służących. Tym samym organ prowadzący postępowanie o zatrzymanie prawa jazdy nie może powoływać - ani z urzędu, ani na wniosek strony - dowodów na okoliczność potwierdzenia, czy też weryfikacji treści zawartych w informacji, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw. W powyższym zakresie organ II instancji powołał się na wyrok WSA w Kielcach z dnia 26 stycznia 2017 r., II SA/Ke 289/16.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00