Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 1 marca 2018 r., sygn. II SAB/Po 210/17

Służba celna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Elwira Brychcy Asesor WSA Jan Szuma po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 1 marca 2018 r. sprawy ze skargi H. K. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w przedmiocie wydania decyzji dotyczącej stosunku służbowego I. zobowiązuje Dyrektora Izby Administracji Skarbowej do wydania decyzji dotyczącej stosunku służbowego H. K. w terminie 14 dni od otrzymania przez organ odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami, II. stwierdza, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.

Uzasadnienie

H. K. pismem z dnia 8 listopada 2017 r. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (dalej: Dyrektor IAS) polegającą na braku podjęcia czynności procesowych w postępowaniu administracyjnym wnosząc o:

- stwierdzenie bezczynności Dyrektora IAS i zobowiązanie go do zakończenia postępowania poprzez wydanie postanowienia o uzupełnieniu decyzji z dnia 22 maja 2017 r. w zakresie wskazania trybu jej zaskarżenia, ewentualnie

- stwierdzenia bezczynności Dyrektora IAS i zobowiązanie go do zakończenia postępowania poprzez wydanie decyzji potwierdzającej rozwiązanie stosunku służbowego.

Skarżący podał, że na podstawie aktu mianowania z dnia 15 kwietnia 2002 r. rozpoczął służbę jako funkcjonariusz Służby Celnej. Do dnia 28 lutego 2018 r., pełnił służbę na stanowiska eksperta celnego, w stopniu aspiranta celnego w Izbie Celnej w P.. Wyjaśnił, że z mocy art. 165 ust. 3 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 ze zm.), dalej: u.w.KAS z dniem 1 marca 2017 r. stał się funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej. W dniu 25 maja 2017 r. otrzymał od Dyrektora IAS pismo określające nowa warunki zatrudnienia, zgodnie z którym złożono mu propozycję zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej w Izbie Administracji Skarbowej w P.. Punkt 4. tegoż pisma wskazywał, że "nowa warunki zatrudnienia będą obowiązywać od dnia następującego po dniu przyjęcia propozycji". W pouczeniu wskazano, że w przypadku odmowy przyjęcia propozycji zatrudnienia stosunek służby wygaśnie po upływie 3 miesięcy, licząc od miesiąca następującego, po miesiącu, w którym skarżący złoży oświadczenie o odmowie przyjęcia propozycji lub upłynie termin do złożenia oświadczenia, jednak nie później niż 31 sierpnia 2017 r. H. K. podał, że w tej sytuacji pismem z 6 czerwca 2017 r. zwrócił się do Dyrektora IAS o uzupełnienie wydanej przez organ w dniu 22 maja 2017 r. decyzji określającej nowe warunki zatrudnienia, co do uzasadnienia faktycznego i prawnego oraz pouczenia co do prawa odwołania lub wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego. Zaznaczył, że równocześnie w związku z brakiem możliwości kontynuowania dotychczasowego stosunku służbowego, w tym samym dniu przyjął propozycję pracy i złożył wnioski o wydanie świadectwa służby oraz wypłatę świadczenia należnego w przypadku zwolnienia ze służby stałej w związku z reorganizacją jednostki organizacyjnej (art. 163 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej - Dz. U. z 2016 r. poz. 1799 ze zm.). Skarżący wyjaśnił, że wszystkie te wnioski zostały rozpatrzone negatywnie ze wskazaniem, że nie doszło do zwolnienia ze służby, a jedynie przekształcenia stosunku służbowego w stosunek pracy. Jednocześnie w zakresie będącym przedmiotem zaskarżenia Dyrektor IAS pismem z 11 lipca 2017 r. stwierdził, że propozycja z dnia 25 maja 2017 r. nie jest decyzją administracyjną i nie mają do niej zastosowania przepisy dotyczące administracyjnej procedury jej uzupełnienia bądź drogi odwoławczej. Wskazano, że pismo to ma charakter informacyjny. Skarżący podał, że na podstawie art. 37 § 1 k.p.a. złożył do Szefa KAS zażalenie na bezczynność Dyrektora IAS i do dnia wniesienia skargi nie uzyskał odpowiedzi. Również Dyrektor IAS nie wydał ani postanowienia o uzupełnieniu decyzji o zwolnieniu ze służby, ani innego pisma, które sankcjonowałoby fakt zakończenia stosunku służbowego z wyłącznej inicjatywy organu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00