Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 22 marca 2018 r., sygn. I SA/Po 122/18

Podatkowe postępowanie; Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Rennert Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędzia WSA Dominik Mączyński (spr.) Protokolant: st. sekretarz sądowy Marta Ziewińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 marca 2018 r. sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2012 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję [...] z dnia [...]r., nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] na rzecz skarżącej [...] kwotę [...] ,- zł ( słownie: [...] 00/100 ) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

1.1. Burmistrz Miasta i Gminy P., decyzją z dnia 12 marca 2013 r., nr [...], określił X. sp. z o.o. [...] w P. (dalej zwanej również skarżącą lub spółką) wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2012 r.

1.2. Z akt sprawy wynika, że skarżąca pismem z dnia 27 grudnia 2012 r. wystąpiła do organu I instancji z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012. Wraz z wnioskiem złożono skorygowane deklaracje na podatek od nieruchomości. W ocenie spółki część z jej obiektów została bezzasadnie zgłoszona do opodatkowania. Zdaniem skarżącej kontenerowe stacje redukcyjno-pomiarowe, punkty pomiarowe, punkty redukcyjno-pomiarowe, urządzenia techniczne i pomiarowe nie stanowią obiektu budowlanego lub obiekt budowlany stanowić będzie tylko ich część. Wskazane urządzenia i stacje nie są też budowlami.

1.3. W motywach rozstrzygnięcia organ I instancji wskazał, że ustawodawca w art. 3 pkt 3a w zw. z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm. - dalej w skrócie: "P.b.") wyraźnie wymienił gazociąg jako kategorię obiektu liniowego stanowiącego budowlę. Powołano się również na przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 lipca 2001 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać sieci gazowe (Dz. U. nr 97 poz. 1055 - dalej w skrócie: "rozporządzenie MG"). Burmistrz Miasta i Gminy P. uznał, że sieć gazowa to gazociąg wraz z zespołem różnych urządzeń. W swojej konkluzji organ I instancji stwierdził, że nie zgadza się z argumentacją przedstawioną przez spółkę we wniosku o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości, gdyż wskazane w tym wniosku urządzenia techniczne, redukcyjne, pomiarowe i instalacje znajdujące się wewnątrz budynków stanowią urządzenia budowlane w rozumieniu P.b. i służą wykonywanej działalności gospodarczej. Podobnie organ zakwalifikował kontenerowe stacje redukcyjno-pomiarowe, w tym urządzenia techniczne stacji redukcyjno-pomiarowych wraz z fundamentami i infrastrukturą towarzyszącą, czy punktami pomiarowymi i redukcyjno-pomiarowymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00