Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 20 lutego 2018 r., sygn. II SA/Ke 768/17

Nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Żak, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Chobian (spr.), Sędzia WSA Beata Ziomek, Protokolant Starszy inspektor sądowy Urszula Opara, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lutego 2018r. sprawy ze skargi A. J. i G. J. na decyzję Wojewody z dnia [...] znak: [...] w przedmiocie ustalenia odszkodowania za przejęcie z mocy prawa własności nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

Wojewoda decyzją z [...] po rozpatrzeniu odwołania A. i G. J. od decyzji Prezydenta Miasta z [...], orzekającej o ustaleniu odszkodowania w łącznej wysokości 352.360,05 zł za przejęcie z mocy prawa na rzecz Miasta K. na prawach powiatu prawa własności nieruchomości położonej w obrębie 0020 miasto K., oznaczonej jako działki nr [...] o pow. 0,0959 ha i nr [...] o pow. 0,0528 ha, przeznaczonej na realizację inwestycji drogowej, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 kpa oraz art. 12 ust. 4 pkt 2, ust. 4a, ust. 4f i ust. 5, art. 18 ust. 1, ust. 1e pkt 1, a także art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1496), dalej "ustawa", utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu organ odwoławczy podał, że decyzją z [...], Prezydent Miasta K. zezwolił na realizację inwestycji drogowej dla zadania pn. "Rozbudowa ulicy G. w K." obejmując nią m.in. działki: nr [...] i nr [...]. Decyzja ta stała się ostateczna 5 marca 2016 r.

Wojewoda podał, że organ I instancji dwukrotnie wydawał decyzje o ustaleniu odszkodowania, które jednak były uchylane, pierwsza z nich z powodu dopuszczenia jako dowodu w sprawie operatu szacunkowego, który nie spełniał wymogów określonych w przepisach, a druga z powodu braku wyłączenia biegłego. Natomiast przystępując do oceny obecnie zaskarżonej decyzji organu I instancji, Wojewoda przedstawił zasady ustalania wysokości odszkodowania, powołując między innymi regulacje zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (tj. Dz. U. z 2004 r.( Nr 207, poz. 2109 ze zm.). Organ II instancji wskazał, że podstawę do ustalenia odszkodowania za przejęcie z mocy prawa nieruchomości oznaczonej jako działki nr [...] i nr [...] stanowił sporządzony przez biegłą operat szacunkowy z 27 kwietnia 2017 r. Biegła ustaliła, że powyższa nieruchomość jest niezabudowana. Na dzień wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na nieruchomości tej występowały składniki roślinne i budowlane. W ewidencji gruntów działki będące przedmiotem wyceny oznaczone były jako użytki rolne (RVI). Każda z działek jest nieregularnego kształtu, a przylegając do siebie bezpośrednio tworzą łącznie wielobok, zbliżony do wydłużonego prostokąta o jednym ściętym boku. Od strony północnej graniczą z działką stanowiącą w ewidencji gruntów użytek - drogę, której sposób użytkowania i zagospodarowania nie odbiega od działek wycenianych. Od strony południowej graniczą z działkami zabudowanymi budynkami mieszkalnymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00