Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 lutego 2018 r., sygn. II SA/Gl 1126/17

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Żurawik (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Łucja Franiczek, Sędzia WSA Rafał Wolnik, Protokolant Agnieszka Jurczak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2018 r. sprawy ze skargi B. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie warunków zabudowy oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r., Nr [...], Prezydent Miasta B. ustalił, na podstawie art. 4 ust. 2, art. 59 ust. 1, art. 60 ust. 1, art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (obecnie j.t. Dz. U. z 2017 r., poz. 1073 ze zm.) i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm. - dalej k.p.a.), warunki zabudowy dla nadbudowy wraz ze zmianą konstrukcji dachu, rozbudowy o klatkę schodową budynku mieszkalnego jednorodzinnego na nieruchomości położonej w B. przy ul. [...] oznaczonej jako działka nr 1 obręb L. Decyzja wobec niewniesienia odwołania stała się ostateczna.

Pismem z dnia [...] r. B. M. złożyła wniosek o stwierdzenie nieważności ww. decyzji wskazując, że została ona wydana z rażącym naruszeniem prawa. Argumentując swój wniosek strona wskazała, że decyzja z dnia [...] r. narusza zasady dobrego sąsiedztwa i ładu przestrzennego w okolicy - nie zostały spełnione warunki określone w art. 61 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a analiza przestrzenna stanowiąca podstawę do ustaleń tej decyzji jest niekompletna. Strona zaznaczyła, że decyzja z dnia [...] r. nie określa poszczególnych parametrów planowanej do realizacji inwestycji, tj. linii zabudowy, wskaźnika wielkości powierzchni nowej zabudowy do powierzchni terenu inwestycji, wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej, jej gzymsu lub attyki; geometrii dachu, tj. kąta nachylenia, wysokości głównej kalenicy, układu połaci dachowych i kierunku głównej kalenicy w stosunku do frontu działki, a obowiązek takich ustaleń wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2003 r., Nr 164, poz. 1588), co stanowi o naruszeniu tych przepisów w sposób rażący. Decyzja z dnia [...] r. nie posiada nadto załącznika, tj. wyników analizy przedstawionych w formie graficznej, co narusza § 9 ww. rozporządzenia. Zarzuciła również Prezydentowi Miasta B., że nie dokonał analizy zagadnienia zmiany sposobu użytkowania części budynku objętego inwestycją, w tym w zakresie zmiany warunków pożarowych. Na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę okazało się, że celem uzyskania warunków zabudowy poza określoną "rozbudową i nadbudową budynku mieszkalnego jednorodzinnego" jest utworzenie trzech lokali mieszkalnych, czyli zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, która jest sprzeczna z istniejącym sposobem zagospodarowania terenu i nie jest tożsama z okolicą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00