Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 stycznia 2018 r., sygn. II SA/Ol 1020/17

Ochrona przyrody

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant specjalista Anna Piontczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 stycznia 2018 r. sprawy ze skargi B. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie kary za usunięcie drzew bez zgody posiadacza nieruchomości uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" r., nr "[...]", Burmistrz Miasta, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 2134 ze zm., dalej jako: "u.o.p."), wymierzył B. D., prowadzącemu działalność gospodarczą pod firmą "[...]" (dalej jako: "skarżący"), karę pieniężną w łącznej kwocie 124.500 zł za usunięcie dwóch drzew rodzaju lipa drobnolistna, na działce nr "[...]" obręb 7 w B., bez zgody właściciela nieruchomości - Powiatu.

W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że w dniu 3 marca 2017 r. Powiat poinformował organ o usunięciu drzew. Ustalono, że skarżący uzyskał zlecenie na usunięcie 12 sztuk drzew z terenu parku (działka nr "[...]" obręb 7

w B.), na które uzyskano decyzję zezwalającą Burmistrza znak: "[...]" z dnia "[...]" r. Podczas kontroli prac w dniu 28 lutego 2017 r. stwierdzono, że skarżący wbrew zleceniu, samowolnie, bez zgody posiadacza nieruchomości, usunął dodatkowo 2 sztuki drzew. Skarżący wyjaśniał, że usunięcie 2 sztuk drzew bez zgody posiadacza nieruchomości wynikało z bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia osób przebywających w pobliżu drzew. Ścinka drzew przeznaczonych do usunięcia zgodnie z decyzją spowodowała uszkodzenie dwóch drzew rosnących obok, nieprzeznaczonych do usunięcia. Korony usuwanych drzew powiązane gałęziami z innymi drzewami podczas obalania uszkodziły dwie lipy. Uszkodzenie polegało na rozszczepieniu się w górnej części koron drzew. O zaistniałej sytuacji skarżący nie miał możliwości poinformowania pracowników starostwa Powiatowego z uwagi na fakt, że ścinka wykonywana była w sobotę (25 lutego 2017 r.). W związku ze stwarzaniem zagrożenia życia i zdrowia przebywających w pobliżu ludzi, skarżący podjął decyzję o usunięciu drzew. Pełnomocnik skarżącego dodatkowo wyjaśnił, że podczas ścinki właściwych drzew z uwagi na fakt, iż w rdzeniu pnia drzewa były duże ubytki, czyli zgnilizna miękka pnia, obalane drzewa nie poleciały w wytyczonym kierunku, uszkadzając gałęziami dwa drzewa nieprzeznaczone do wycinki, stojące obok. Po oględzinach miejsca wycinki okazało się, że drzewa nieprzeznaczone do usunięcia zostały w znaczny sposób uszkodzone, czyli uległy złamaniu górne części czubowe jak i gałęzie boczne. Część z nich upadła na ziemię, a część została w powietrzu wisząc na niedołamanych częściach drzew, stwarzając duże zagrożenie osobom mogącym przebywać w pobliżu tych drzew. Zostały one uszkodzone w taki sposób, że usunięcie uszkodzonych konarów tych drzew nie pozwalałoby na dalszy rozwój drzewa. Mając na względzie, iż jest to park, do którego okoliczna społeczność uczęszcza oraz bawią się tam dzieci podjęto decyzję o całkowitym usunięciu zagrożenia dla ludzi i zwierząt, wycinając pozostałości uszkodzonych drzew. Pełnomocnik skarżącego zapewnił, że prace wykonywały osoby posiadające wszelakie uprawnienia na ścinkę drzew. Podkreślił, że drzewa z uwagi na zagrożenie i ich uszkodzenie nadawały się tylko do wycinki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00