Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 listopada 2017 r., sygn. III SA/Gl 802/17
Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo, Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Jużków (spr.), Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć, Protokolant Damian Szczurowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 listopada 2017 r. przy udziale - sprawy ze skargi "A" Sp. z o.o. w R. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 457 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną interpretacją indywidualną nr [...] z [...] r., wydaną na podstawie m.in. art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 201, dalej powoływana jako op) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że stanowisko wnioskodawcy - "A" Sp. z o.o. w R. (dalej Zakład lub Wnioskodawca) przedstawione we wniosku o interpretację prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania rekompensaty otrzymanej w związku ze świadczonymi usługami -jest nieprawidłowe.
Interpretacja została wydana w poniższym stanie faktycznym i prawnym.
We wniosku, który wpłynął do organu [...] r. (z [...] r.) Wnioskodawca wskazał, że jest spółką prawa handlowego, której jedynym wspólnikiem i założycielem jest Gmina R.. Spółka została powołana w wykonaniu uchwały nr [...] Rady Miasta R. z [...] r. w sprawie likwidacji i przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego - "B" w R. w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, m.in. z racji prowadzonej działalności - sprzedaż usług przyjmowania odpadów biodegradowalnych na kompostownię odpadów. Spółka ma status podmiotu wewnętrznego (zgodnie z wyrokiem TSUE z 18 listopada 1999 r. w sprawie C-107/98) i gmina zawarła z nią [...] r. Umowę operatorską (dalej Umowa) na prowadzenie kompostowni odpadów powstałej w ramach projektu "Rozbudowa systemu gospodarki odpadami w gminach powiatu [...] poprzez budowę w Gminie Miasta R. kompostowni odpadów". Formalną podstawę zawarcia umowy i powierzenia Zakładowi zadań własnych gminy w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminie oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych stanowi art. 2 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1579, w skrócie usg) oraz art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości w gminach (tj. Dz. U. z 2016 r., poz.250, w skrócie ustawa o utrzymaniu czystości) (stanowią także przepisy decyzji KE z 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 TfUE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L z 7.01.2012 r, w skrócie Decyzja KE 2012/21/UE).