Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 12 października 2017 r., sygn. II SA/Sz 754/17

Nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel,, Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 12 października 2017 r. sprawy ze skargi Spółki A. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie negatywnego zaopiniowania wstępnego projektu podziału działki oddala skargę.

Uzasadnienie

Wójt Gminy K. postanowieniem z dnia [...] r. negatywnie zaopiniował projekt podziału działki nr [...] położonej w obrębie ewidencyjnym Z., złożony przez A." Spółkę z o.o. z siedzibą w S.. Projekt zakładał podział działki na pięć działek budowlanych oraz drogę wewnętrzną o szerokości 6 m mającą zapewnić dostęp do drogi publicznej (ul. R.). Cztery projektowane działki mają powierzchnię 1 000 m2, a jedna 1 013 m2. Teren ten jest przeznaczony w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne (uchwała Rady Gminy Kołobrzeg Nr XLIV/293/10 z dnia 30 marca 2010 r.; Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego nr 42 poz. 907) i na rysunku planu jest oznaczony symbolem B5 MN oraz w części przyległej do ul. [...] pod jej poszerzenie jako drogi publicznej klasy dojazdowej kategorii gminnej (11 KDD). W § 18 pkt 5 ppkt 7 planu ustalono zasady podziału działek i ich minimalną powierzchnię, a w ppkt 8 zasady obsługi komunikacyjnej. W § 26 planu zawarto ustalenia szczegółowe dla komunikacji opisując w pkt. 5 drogi wewnętrzne istniejące w obrębie terenów zurbanizowanych oznaczone na rysunku planu numerem i symbolem literowym i wskazując ich szerokość w liniach rozgraniczających od 6 do 12 m, zgodnie z rysunkiem planu. W tym samym punkcie dodano, że parametry dróg wewnętrznych nie wykazanych w planie, a które należy zaprojektować w przypadku dokonania podziału terenu i które maja obsługiwać tereny projektowane do zabudowy, mają mieć pas drogowy o szerokości min. 10 m, jezdnie o szerokości min. 5 m i min. jednostronny chodnik. Podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli jest on zgodny z planem miejscowym. Podział nieruchomości nie jest dopuszczalny, jeżeli projektowane do wydzielenia działki gruntu nie mają dostępu do drogi publicznej; za dostęp do drogi publicznej uważa się również wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu albo ustanowienie dla tych działek służebności drogowych, jeżeli nie ma możliwości wydzielenia drogi wewnętrznej z nieruchomości objętej podziałem. Przedłożony organowi wstępny projekt podziału zakłada powstanie pięciu działek pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne z dostępem do drogi publicznej w postaci udziału w drodze wewnętrznej o szerokości 6 m (dz. [...]), biegnącej wzdłuż projektowanych działek. Projekt zakłada skomunikowanie działek pasem o szerokości 6 m, a nie 10 m jak przewiduje plan miejscowy dla takich przypadków, który będzie pełnił rolę drogi (z infrastrukturą wod.-kan. energetyczną, gazową, oświetleniem drogi, odwodnieniem drogi, chodnikiem). Wszelkie media oraz oświetlenie drogi wymaga zabezpieczenia gruntu w odpowiedniej odległości pomiędzy sieciami, co wynika z przepisów odrębnych. Zadaniem planu miejscowego jest takie ukształtowanie przestrzeni publicznej, w tym dróg, aby korzystanie z terenów obsługiwanych przez te drogi nie stwarzało problemów i było wygodne dla przyszłych nabywców działek. Wydzielenie drogi wewnętrznej o szerokości 6 m jest niedopuszczalne, ponieważ potencjalni nabywcy po ogrodzeniu własnych działek znajdą się w sytuacji, gdy swobodna komunikacja dla pięciu działek w obu kierunkach (piesza i samochodowa, w tym samochody służb komunalnych, karetka, wozy strażackie) nie będzie możliwa. Projektowany podział nie gwarantuje przyszłym mieszkańcom swobodnego dostępu do drogi publicznej. Z tego względu, na podstawie art. 93 ust. 4 i 5 oraz art. 99 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147) projekt podziału został zaopiniowany negatywnie.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00